1812 - Vejledning og hjælp til dyr i nød

Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 er en landsdækkende service, som vejleder i sager om dyr i nød. Det er en stor del af Dyrenes Beskyttelse og finansieres hovedsageligt af foreningens støtter.

Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 modtager årligt mere end 145.000 opkald fra bekymrede og observante borgere, som står med et dyr i nød, kender til en vanrøgtssag eller på anden vis har brug for råd om hold og håndtering af dyr. Fordelingen af disse kan dagligt variere mellem 200-800 opkald afhængigt af sæsonen, hvoraf maj til september er årets travleste måneder.

Dyrenes Beskyttelse hjælper alle dyr i nød - ved vejledning, udrykning eller henvisning til andre instanser. Det lykkes som regel med en hurtig indsats, men det hænder, at sager er mere indviklede og tidskrævende, end de umiddelbart ser ud til. Dyreredning og vejledning kan være en kompliceret affære, fordi ikke to sager er ens. Både lovgivning, praktik og økonomi afgør, hvad der skal ske.

Årligt kører vores beredskab ud til mere end 18.000 sager, men det er ikke altid, at en dyreambulancen er den bedste løsning. Vagtcentralen har brug for både frivilliges, politiets og borgernes hjælpe flest mulige dyr. Ofte kan den person, som ringer ind, selv hjælpe dyret, og andre gange er det politiets område. Men uanset problemets karakter og omfang står vores team altid klar med rådgivning - alle ugens dage. 

 

Graf_for_opkald_2018

Om teamet

Bag Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 står et dedikeret team, som dagligt rådgiver og vejleder borgere i hele landet. Fælles for medarbejderne er ønsket om at gøre en forskel for dyr i nød. Teamet er sat sammen af mennesker med en bred kompetencepalette. De fleste har en dyrefaglig baggrund, men teamet tæller også tidligere kredsformænd og andre ildsjæle, som lever og ånder for dyr.

Ringer du 1812, sker al vejledning på baggrund af erfaring, Dyrenes Beskyttelses politik og de gældende retningslinjer for området.

Opkaldsafgift

Da 1812 er et servicenummer, kan opkald til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 medføre merudgifter på din telefonregning. Afgiften for opkaldet til 1812 fastsættes af teleselskaberne og udgiften går ikke til Dyrenes Beskyttelse. Afgiften er ofte 1 kr. i opkaldsafgift, men kan variere. Kontakt derfor dit teleselskab, såfremt du ønsker at få afgiften oplyst.

 

Ring 1812

Du kan ringe til vagtcentralen på 1812, hvis:

Læs om hvordan vi behandler dine data i forbindelse med kontakt til 1812 her.

STØT DYR I NØD

Ring 1812

Du kan ringe til vagtcentralen på 1812, hvis:

Læs om hvordan vi behandler dine data i forbindelse med kontakt til 1812 her.

STØT DYR I NØD

 

Med årstidernes skiften oplever vi klare mønstre i henvendelserne til 1812. Typisk byder foråret på harekillinger og sommeren på rålam og fugleunger, mens efteråret er højsæson for pindsvin. Ofte opstår problemerne, når bekymrede borgere fejltolker dyrenes normale adfærd og tror, at raske dyr er i nød.

Selv om det sker med hjertet på rette sted, lykkes det hvert år velmenende mennesker at gøre mere skade end gavn, når de forsøger at hjælpe vilde dyr i nød. Derfor bør du altid ringe 1812 som det første, hvis du har mistanke om, at et dyr er i nød eller mistrives. Selvom der kan være ventetid på telefonen, ser vi hellere, at du ringer en gang for meget end for lidt.

 

En vigtig del af vores vagtcentral er dyreredning. I samarbejde med Falck og et dedikeret korps af frivillige ambulanceførere, rykker dyreambulancen årligt ud til mere end 1.600 sager om dyr i nød.

Tilskadekomne dyr dækker hovedsageligt over vilde dyr, men inkluderer også syge og tilskadekomne katte med ukendt ejer eller andre dyr med ukendt ejer. Registrerede kæledyr og husdyr er derimod ejerens og politiets ansvar.

Der rykkes ud til tilskadekomne vilde dyr på tværs af alle arter. Sjældenhed, størrelse og popularitet er underordnet. Hjælp kan rekvireres til både pindsvin, ræve og rådyr med flere. I særlige tilfælde kan det være nødvendigt at aflive svært kvæstede dyr på stedet, men oftest køres dyret til nærmeste dyrlæge eller vildtplejestation.

Rigtig mange dyreredningssager køres af frivillige dyrereddere. Som dyreredder skal du være løsningsorienteret, imødekommende og god til at holde hovedet koldt i nye og pressede situationer. Du er en del af Dyrenes Beskyttelse og bør derfor altid efterleve foreningens fem værdier: Faglighed, engagement, respekt, åbenhed og loyalitet.

Dyreredningen er ikke for alle og enhver. Ofte vil du stå over for svære situationer og valg, som kræver indsigt i det enkelte dyrs natur og behov. Dine opgaver er ofte af fysisk karakter, hvor et tilskadekommet dyr skal indfanges. Dette kan være både fysisk krævende, koldt, vådt, beskidt og indebære en risiko for bid, rifter eller stik. 

Som frivillig dyreredder skal du være stabil, pålidelig og til rådighed. Du skal kunne arbejde flere dage om måneden og regne med oplæring og kurser som en del af pakken.

Er du vores nye dyreredder? Se, hvor der brug for frivillige her

Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 samarbejder bl.a. med politiet, Falck, vildtplejestationer, internater, Fødevarestyrelsen og kommunerne. Politiet inddrages i dyreværnssager, hvor vi vurderer et behov og formodede overtrædelser af lovgivningen. Dyrenes Beskyttelse er ikke en myndighed, men kan akut tage kontakt til en myndighed og foretage en politianmeldelse. Vi arbejder derfor tæt sammen med politiet i sager, hvor der er tale om vanrøgt.

Med årstidernes skiften oplever vi klare mønstre i henvendelserne til 1812. Typisk byder foråret på harekillinger og sommeren på rålam og fugleunger, mens efteråret er højsæson for pindsvin. Ofte opstår problemerne, når bekymrede borgere fejltolker dyrenes normale adfærd og tror, at raske dyr er i nød.

Selv om det sker med hjertet på rette sted, lykkes det hvert år velmenende mennesker at gøre mere skade end gavn, når de forsøger at hjælpe vilde dyr i nød. Derfor bør du altid ringe 1812 som det første, hvis du har mistanke om, at et dyr er i nød eller mistrives. Selvom der kan være ventetid på telefonen, ser vi hellere, at du ringer en gang for meget end for lidt.

 

En vigtig del af vores vagtcentral er dyreredning. I samarbejde med Falck og et dedikeret korps af frivillige ambulanceførere, rykker dyreambulancen årligt ud til mere end 1.600 sager om dyr i nød.

Tilskadekomne dyr dækker hovedsageligt over vilde dyr, men inkluderer også syge og tilskadekomne katte med ukendt ejer eller andre dyr med ukendt ejer. Registrerede kæledyr og husdyr er derimod ejerens og politiets ansvar.

Der rykkes ud til tilskadekomne vilde dyr på tværs af alle arter. Sjældenhed, størrelse og popularitet er underordnet. Hjælp kan rekvireres til både pindsvin, ræve og rådyr med flere. I særlige tilfælde kan det være nødvendigt at aflive svært kvæstede dyr på stedet, men oftest køres dyret til nærmeste dyrlæge eller vildtplejestation.

Rigtig mange dyreredningssager køres af frivillige dyrereddere. Som dyreredder skal du være løsningsorienteret, imødekommende og god til at holde hovedet koldt i nye og pressede situationer. Du er en del af Dyrenes Beskyttelse og bør derfor altid efterleve foreningens fem værdier: Faglighed, engagement, respekt, åbenhed og loyalitet.

Dyreredningen er ikke for alle og enhver. Ofte vil du stå over for svære situationer og valg, som kræver indsigt i det enkelte dyrs natur og behov. Dine opgaver er ofte af fysisk karakter, hvor et tilskadekommet dyr skal indfanges. Dette kan være både fysisk krævende, koldt, vådt, beskidt og indebære en risiko for bid, rifter eller stik. 

Som frivillig dyreredder skal du være stabil, pålidelig og til rådighed. Du skal kunne arbejde flere dage om måneden og regne med oplæring og kurser som en del af pakken.

Er du vores nye dyreredder? Se, hvor der brug for frivillige her

Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 samarbejder bl.a. med politiet, Falck, vildtplejestationer, internater, Fødevarestyrelsen og kommunerne. Politiet inddrages i dyreværnssager, hvor vi vurderer et behov og formodede overtrædelser af lovgivningen. Dyrenes Beskyttelse er ikke en myndighed, men kan akut tage kontakt til en myndighed og foretage en politianmeldelse. Vi arbejder derfor tæt sammen med politiet i sager, hvor der er tale om vanrøgt.

Flok af gæs

HAR DU SPØRGSMÅL OM DYR?

Skriv om Dyr er en brevkasse Dyrenes Beskyttelse tilbyder, hvor du kan blive klogere på foreningens holdninger, arbejde og på andre generelle forhold omkring dyr, såfremt du ikke kan finde svar på dette i årsberetningen eller på hjemmesiden i øvrigt.