Placeholder, logo

Spædekalve lider på lange transporter

Hvert år transporteres tusindvis af spædekalve ud af Danmark. Kalvene sendes til Holland hvor de opfostres som ‘Sødmælkskalve’, en produktion der ikke er tilladt i Danmark. Kalvene fodres udelukkende med mælkeerstatning og ingen fibre. Diæten giver kalvene smertefuld og kronisk diarré, men gør kalvenes kød lyst, hvilket mange forbrugere forbinder med kvalitet

Skrevet af:
Dyrenes Beskyttelse

Som i resten af EU tillader vi i Danmark , at 10 dage gamle kalve transporteres 2 x 9 timer med én times pause imellem. Typisk forlader kalvene deres stald om morgenen/formiddagen, og når først frem til deres slutdestination tidligt næste morgen.

De mange timer udmatter og stresser de unge dyr. Deres ben er svage og bilens rystelser gør det svært at holde balancen. Desuden er deres immunforsvar sjældent særlig vel-udviklet, deres unge alder taget i betragtning. Det betyder øget risiko for sygdom.

Tørst og stress

Udover stress og udmattelse, er tørst en hyppig konsekvens af lange kalvetransporter. Mange af kalvene er så små, at de ikke har lært at drikke vand af drikkeniplerne ombord, og andre er så stressede, at de ikke sanser at drikke ved omlæsning. Det er hårdt for alle dyr at tørste i timevis, men for små kalve, der kun er vant til at drikke mælk, er det et mareridt.

Eksporten er faldet, men problemet er ikke løst

I 2014 indførte Regeringen en forhøjet præmie for at beholde tyrekalve i landet, som et forsøg på at bremse antallet af transporterede kalve til udlandet. Initiativet førte til et lille fald, men fakta er, at ca. 35.000 kalve stadig sendes på lange opslidende og smertefulde transporter hvert år.

Transporter af kalve er ikke kun et dansk problem. Kalve transporteres på tværs af Europa og derfor skal problemet også håndteres i EU.

Hjælp os med at stoppe de lange dyretransporter her.