Artikel, 28. juni 2016

Burexit: Endnu et slag i krigen mod buræg er vundet

Bye, bye buræg! Danske høns kan se frem til markant bedre forhold i fremtiden. Dansk Supermarked har netop meldt ud, at de udfaser buræg, der vil være fjernet fra hylderne i alle Dansk Supermarkeds butikker senest ved udgangen af 2017. Hos Dyrenes Beskyttelse takker man de 40.000 ægtivister for kampen

Image of Dyrenes Beskyttelse
Del artiklen på:
Burexit: Endnu et slag i krigen mod buræg er vundet

Det bliver markant bedre at være høne i Danmark i fremtiden. Buræg er nemlig snart fortid i Dansk Supermarkeds butikker. Allerede fra september 2016 vil Føtex være helt fri for buræg, og det samme sker for Netto og Bilka i løbet af 2017. 

Burexit: Endnu et slag i krigen mod buræg er vundet

 

”Ægtivisterne er jo blevet en folkebevægelse. Det store bidrag i kampen mod buræg, de har leveret, har haft stor betydning for dyrevelfærden i Danmark."
- Britta Riis, Direktør

Hos Dyrenes Beskyttelse er man ikke i tvivl om, at det er den kamp organisationen indledte med ægtivist-kampagnen i maj 2013, der har drevet forbrugerne og detailhandlen i den retning. I kampagnens første leveår faldt salget af buræg også med hele 7 % for første gang i mange år. Det var ikke sket uden den store folkelige opbakning. 

”Ægtivisterne er jo blevet en folkebevægelse. Det store bidrag i kampen mod buræg, de har leveret, har haft stor betydning for dyrevelfærden i Danmark. Det har, blandt andet, ført til, at COOP tidligere på året satte som mål at udfase buræg i 2020, og nu har Dansk Supermarked altså besluttet at følge trop, men allerede fra udgangen af 2017. At de ovenikøbet har en målsætning om at udfase alle skjulte buræg i 2019 er helt fantastisk og ekstremt ambitiøst”, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse. 

Dyrevelfærd er for alvor kommet på dagsordenen  

Den folkelige bevægelse, som begyndte med ægtivisterne, har uden tvivl påvirket forbrugernes adfærd og holdning til buræg. Flere og flere danskere tillægger dyrevelfærd betydning når de handler fødevarer. Denne tendens ses også tydeligt i salgstallene fra Dansk Erhvervsfjerkræ. Der er de seneste tre år sket et fald på 10 % i salget af buræg. I samme periode er der til gengæld sket en stigning på 22 % i salget af økologiske æg. 

Tidslinje: Resultater i kampen mod buræg 

  • 2013 (maj): Ægtivistkampagnen skydes i gang med en opfordring til butikkerne om at droppe salg af buræg 
  • 2013 (maj): Toms melder ud, at de fjerner buræg fra deres chokoladebarer 
  • 2013 (juli) Fjerkræbranchen beslutter at stoppe med at næbkupere burhøns
  • 2013 (aug): Kvickly melder ud, at de fjerner buræg fra hylderne 
  • 2013: Salget af økologiske æg stiger med 24 %. 
  • 2014 (maj): Dyrenes Beskyttelse sætter fokus på skjulte buræg i fødevarerne 
  • 2014 (maj): Arla dropper buræg i koldskålen 
  • 2014 (juni): Branchen beslutter at stoppe med at næbkupere skrabe- og fritgående høns 
  • 2014 (aug): Irma beslutter sig for at fjerne skjulte buræg fra egne varer 
  • 2014/2015: Flere detailkæder stopper med at afvikle priskampagner på buræg. 
  • 2015 (nov): Lidl beslutter at droppe buræg og fjerne de skjulte buræg i egne varer. 
  • 2013-2015: Salg af buræg er faldet med 10 % i perioden. Samtidig er salget af økologisk æg steget med 22 % 
  • 2016 (jan): Nemlig.com fjerne buræg. 
  • 2016 (marts) Coop melder ud, at de udfaser buræg frem mod 2020.
  • 2016 (juni) Dansk Supermarked melder ud, at de dropper salg af buræg i Føtex, Bilka og Netto. Føtex i 2016 og Bilka og Netto i 2017.

Se vores æggeguide her