Nyhed, 20. marts 2020

Dyretransporter fanget i kø ved europæiske grænser

I takt med at Danmark og andre lande lukker deres grænser, skaber det massive problemer for dyretransporter ved de europæiske grænseovergange.

Image of Claus nielsen Lyckhage
Del artiklen på:
Dyretransporter

Stop brutale dyretransporter

Hver en underskrift tæller - vær med i kampen mod dyretransporter.  

Skriv under her 

I Danmark ses i disse dage lastbilskøer på op til 1,5 km ved den dansk-tyske grænse, og i udlandet er problemet endnu større. Her meldes der fx om køer på 15-40 km ved den tysk-polske grænse efter, at den polske regering natten mellem lørdag og søndag i sidste uge valgte at lukke de fleste grænseovergange. Det medfører op mod 18 timers ekstra ventetid. 

Det skaber massive problemer for de mange dyretransporter, som nu sidder fast i køer, der forlænger transporten med mange timer. Også i landbrugsmedierne skrives der i disse dage om store problemer for dyretransporterne ved grænseovergangene. 

”Politi og politikere er nødt til at komme dyrene til undsætning med det samme. Lige nu sidder dyretransporterne fast i kilometerlange køer, og køretiderne går derved langt ud over det tilladte. I Polen vil man nu etablere grænseovergange kun for dyretransporter. Vi har brug at sikre, at de dyr der eksporteres fra Danmark, ikke strander i kilometerlange køer ved grænseovergangene,” siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse, som samtidig er uforstående over for, at dansk svineproduktion har bragt sig i en så sårbar situation, at man er afhængig af at kunne køre mange tusinde dyr levende ud af landet hver eneste dag.

”Dansk landbrug og transportbranche står med et kæmpe dyrevelfærdsproblem på hånden. Enten læsser de dem på lastbilerne, som de plejer, vel vidende at køretiderne ikke kan overholdes og dyrevelfærden dermed forringes væsentligt. Eller også holder de dem herhjemme. Men med den massive produktion af smågrise, der er herhjemme, så er det kun et spørgsmål om dage, før man løber tør for plads i staldene. Det er smågrise, som skal opfedes, før de kan sendes på slagteriet, så hvor skal man lige gøre af dem? Det er fuldstændig ubegribeligt, at denne problemstilling opstår igen og igen. Sidste sommer så vi det for eksempel med hedebølgen, der lukkede for dyretransporter,” siger Britta Riis. 

Hver dag køres i gennemsnit over 40.000 svin ud af Danmark på lastbiler til især Tyskland, Polen og Italien. Det er en massiv industri, der er blomstret op over de sidste 10-15 år, fordi det for svineproducenterne er en god forretning at sælge smågrisene til opfedning og slagtning i udlandet. 

Men grisene belastes hårdt af transporten. Alligevel bliver de læsset ombord på lastbiler – ofte af flere omgange – sammen med mange hundreder artsfæller og transporteret rundt i Europa på lange, opslidende transporter. 

Her kæmper de med bl.a. lidt plads, dårlig luft, overophedning, dehydrering, sult, stress, udmattelse og slåskampe med andre artsfæller. De velfærdsmæssige konsekvenser af udmattelse, tørst, overophedning osv. bliver naturligvis større desto længere tid dyrene transporteres. Sidste år eksporterede dansk landbrug ca. 15 mio. grise, og tallet stiger år for år.