ole-hunden-bassen

En logrende kammerat

Skolehunden Ole hjælper børnene i specialklassen på Skovbrynet Skole. Han kan hjælpe både fagligt med læsning, matematik og dansk, men også med den personlige udvikling og det sociale aspekt hos eleverne.

Skrevet af:
Marie Hougaard
FOTOS: THOMAS DEGNER 

Det er mandag og mandag betyder Ole. Ole er hverken lærer eller vikar, men en hund, der hver mandag kommer på besøg på mellemtrinnet i specialklasseordningen på Skovbrynet Skole. Han skal i de første timer hjælpe Hanna, Freya og Mario med dansk og matematik.

Klasselokalet har god plads til de ni elever, der normalt er samlet i klassen. Her er en kasse med Oles legetøj, en sækkestol til både børn og hund og en pude til Ole. Hanna på 14 år sætter sig i den blomstrede sofa inde i hjørnet. Ole ligger sig op ved siden af hende. Hanna kan godt være lidt nervøs, når hun skal læse, fortæller hun, men det hjælper, når Ole er med.

"Det er rart at læse med Ole," siger Hanna.

Det er lærer Lotte Høgh Andersen, der har Ole med hver mandag. Ole er en 3-årig blanding af en golden retriever og en puddel, en goldendoodle. Han har, sammen med Lotte Høgh Andersen, gennemgået uddannelsen til skolehund og er blevet testet fysisk og adfærdsmæssigt.

"Ole giver bedre stemning i længere tid og gør, at der er mindre stress," siger Lotte Høgh Andersen.

Sjov med tal

Skolehunden Ole hjælper ikke kun med læsning, men også med matematik og regneopgaver og her kommer en stor skumterning på gulvet. Børnene siger ”tril” og Ole puffer til terningen. Bagefter slår de med deres egne terninger og skal lægge tallene sammen. Der er også en terning med bogstaver, som man kan bruge til dansk.

"Det er bedre, når Ole er med. Det er hyggelige og sjovere," siger Mario på 13 år.

Og det er Hanna enig i.

"Jeg bliver glad, hvis jeg ser Ole om morgenen. Det er dejligt, der er en hund."

Ole skaber fællesskab

Ole bliver brugt både til at arbejde med det faglige, men også med det sociale og elevernes personlige udvikling. Han hjælper med at øge koncentrationen og gør, at eleverne kan lære i længere tid.

"Oles rolle er både faglig og social, men motiverende," forklarer Lotte Høgh Andersen.

Man kan desuden bruge Ole til at tale om noget fælles tredje, når man fx skal tale om at være gode venner, fordi han er en, børnene tager hensyn til.

Lilla er helle

Lotte Høgh Andersen har lavet nogle simple regler for Ole, så han også får en god arbejdsdag på skolen. Der må maksimalt være tre elever omkring ham og i klassen har Ole en pude, der er helle. Når han lægger sig på den, skal han have fred og man må ikke klappe ham.

Ole kommer også kun med, hvor han kan rumme det:

"Det var nederen, Ole ikke var med på lejrskole," mener Mario.

Det er desuden planen, at skolehunden Ole også skal med i indskolingen senere på skoleåret.

Skolehunde i DK

Skolehundeekvipage dækker over skolehund og hundefører. De to er med til pædagogisk, fagligt og socialt arbejde i specialklasser, børnehaver og folkeskoleklasser.

Der er skolehundeekvipager over hele landet og skolehunden.dk, der uddanner skolehunde, oplyser, at der er 12 skolehundeekvipager gennem deres forløb.