Nyhed, 25. februar 2020

Lidl tager stort skridt for kyllingevelfærden

Lidl smider som de første herhjemme den ekstremt hurtigvoksende industrikylling, Ross 308, på porten. Det er en stor sejr for dyrevelfærden og et signal til resten af detailbranchen, siger Dyrenes Beskyttelse.

Image of Claus nielsen Lyckhage
Del artiklen på:
Slagtekyllinger

Gør industrikyllinger til frikyllinger

Der opdrættes over 125 millioner slagtekyllinger om året i Danmark, hvor ca. 98 procent er industrikyllinger. Måden industrikyllingerne opdrættes er problematisk og ikke god dyrevelfærd.

Vær med i kampen mod industrikyllinger – skriv under i dag

Som den første detailkæde herhjemme bliver det fra starten af marts i år ikke længere muligt at købe ferske kyllinger af typen Ross 308 i Lidls 126 butikker. Ifølge Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent for landbrugsdyr i Dyrenes Beskyttelse, er det en stor sejr for dyrevelfærden. 

”Det er en rigtig stor ting, at en butikskæde som Lidl sætter de ekstremt hurtigvoksende industrikyllinger på porten, og det kommer til at få stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger. Dyrenes Beskyttelse anbefaler stadig at forbrugerne vælger det højeste niveau af dyrevelfærd, men ligesom med buræggene kommer det her initiativ til at sikre, at de absolut værste kyllinger bliver fjernet fra køledisken,” siger hun.

Fremover vil Lidl stille flere krav til deres leverandører af ferske slagtekyllinger. Kravene indebærer, at kyllingerne skal være af langsommere voksende racer, de skal have mere plads, der skal være øget kontrol med sår på trædepuder og sidst men ikke mindst skal der være mindre transport. Disse krav svarer til ét hjerte ud af tre i det statslige dyrevelfærdsmærke.

”Vi er startet dér, hvor vi ved, at vi gør den største forskel – nemlig på de ferske kyllinger, som er dem, vi sælger absolut flest af. Initiativet betyder selvfølgelig ikke, at vi sætter os på hænderne. Vi kommer til at fortsætte med at undersøge, hvordan og med hvilke midler, det er muligt for os at optimere endnu mere på dyrevelfærden,” lyder det fra Rasmus Pape, Chief Commercial Officer i Lidl.

Et stærkt signal til resten af branchen

Dyrenes Beskyttelse håber, at resten af branchen vil kigge Lidl over skulderen og starte lignende initiativer. 

”Ligesom med buræggene sender det her initiativ et stærkt signal til resten af branchen. Det er et omfattende og modigt sats, men jeg håber virkelig, at det vil få resten af detailbranchen til at følge trop. Og jeg håber, at forbrugerne også vil belønne det,” siger Pernille Fraas Johnsen.

Lidl har arbejdet på implementeringen af det nye initiativ i cirka et halvt år. Initiativet kommer til at berøre mere end 3,5 millioner kyllinger om året.