Artikel, 28. april 2016

Nu storsælger de gode kyllinger

Salget af økologiske kyllinger er steget med 80 pct., og i Netto sælger en fransk frilandskylling bedre end industrikyllingerne. Dyrenes Beskyttelse glæder sig over udviklingen.

Image of Thomas  Degner
Thomas Degner ,
Brand Manager
Del artiklen på:
Dyrenes Beskyttelse emblem koral

Dyrenes Beskyttelses kampagne for at få flere gode kyllinger i køledisken er mere relevant end nogensinde – de gode kyllinger bliver nemlig revet væk, og forbrugerne vil have mere.

Ifølge Økologisk Landsforening er salget af økokyllinger på blot et år steget med 80 pct. Netto sælger flere Løgismosekyllinger end industrikyllinger, og sønderjyske Gråsten Fjerkræ er nødt til at importere gode kyllinger fra Italien for at kunne følge med efterspørgslen.

- Vi oplever vækst overalt inden for økologien i øjeblikket. Salget af økologiske grøntsager er steget med knap 30 pct., salget af økologisk frugt er steget med 50 pct., men den absolutte højdespringer er salget af frisk fjerkræ, fortæller markedschef Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening.

Storproducent vælger også velfærd

Senest har kyllingegiganten Danpo overtaget aktiemajoriteten hos danske Sødam, der producerer den eneste danske økokylling under mærkeordningen ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”. ”Kategorien for andre typer kylling end den traditionelle slagtekylling vokser mere end det generelle forbrug af kylling. Danpos engagement med Sødam er en forretningsmæssig sund mulighed for at deltage i og stimulere til efterspørgselsbaseret vækst i kyllingekategorien,” skriver Danpo i en pressemeddelelse.

Med andre ord: Også Danpo har opdaget, at forbrugerne i stigende grad efterspørger kyllinger med god dyrevelfærd. Derfor vil de med på vognen. 

Netto: Vi kan mærke kampagnen

I Netto er det i dag den franske frilandskylling fra Løgismose, der sælger bedst af alle kædens ferske kyllinger, og i en pressemeddelelse vurderer Netto, at ”ændringen i danskernes valg af kylling blandt andet er kommet efter en kampagne fra Dyrenes Beskyttelse”.

Netto hentyder til kampagnen ”Tilbage til den gode kylling”, der netop har til formål at øge udbuddet af og efterspørgslen på velfærdskyllinger i de danske kølediske

"Ingen tvivl om, at Dyrenes Beskyttelses kampagne har været med til at få danskerne til at efterspørge flere kyllinger opdrættet med god dyrevelfærd" siger retail manager Henrik Westh fra Dyrenes Beskyttelse, som i det daglige arbejder på at højne detailhandlens interesse for dyrevelfærd.

Vi håber, den øgede efterspørgsel vil skubbe til de danske kyllingeproducenter, som pt. overvejer at starte en produktion op af velfærdskyllinger.