Nyhed, 27. november 2017

Slut med buræg i Dansk Supermarked

I takt med udfasningen af buræg, viser en undersøgelse fra Dansk Supermarked, at forbrugerne har tendens til at springe direkte til de økologiske æg.
Men de skjulte buræg gemmer sig fortsat i rigtig mange fødevarer.

Image of Anna  Dalgaard
Anna Dalgaard ,
Kommunikationsansvarlig for miljø og fødevarer
Del artiklen på:
buræg

Dyrenes Beskyttelse indledte sidste år et samarbejde med Dansk Supermarked Group om at højne velfærden blandt landbrugsdyr, og hos direktør Britta Riis betegnes udfasningen af buræg som en vigtig milepæl i arbejdet for bedre dyrevelfærd.

- Udfasningen af buræggene fra Dansk Supermarked Group betyder, at flere danske høns får mærkbart bedre dyrevelfærd. Dyr skal ikke holdes i bur, og jeg er meget glad for, at den sidste bakke buræg nu er solgt i Dansk Supermarked Groups butikker, siger Britta Riis.


En glædelig tendens

Når buræggene ikke er at finde på hylderne længere, er man tilbøjelig til at tro, at forbrugerne, der før købte buræg, blot ville hoppe over til det næstbilligste produkt – skrabeæg. Men faktisk viser det sig, at en del af disse forbrugere springer direkte til de økologiske æg. Salget af økologiske æg er steget med 7,7 procent og udgør dermed 28,5 procent af det samlede salg af æg i Danmark.

Hos Dansk Supermarked kan de nikke genkendende til denne stigende interesse. Salget af økologiske æg er netop steget i deres butikker med 30 procent, og det viser, at danskerne springer helt op af stigen til den højeste grad af dyrevelfærd, når de køber æg.

- Det er en glædelig tendens, og vi håber naturligvis, at det fortsætter i den retning. Det siger Britta Riis, der tilføjer, at forbrugerdrevet dyrevelfærd er vejen frem, så det er vigtigt, at forbrugerne udtrykker deres mening gennem valget ved køledisken.


De skjulte buræg skal følge trop

Sidste år meldte Dansk Supermarked Group sammen med resten af dansk detailhandel, at de ville udfase buræg. Salgsstoppet gælder skalæg, pasteuriserede æg og vagtelæg, men buræg forekommer også i en lang række varer som ingrediens – de såkaldte skjulte buræg i bl.a. tørkager, mayonnaise og pasta. Udfasningen af disse æg sker inden udgangen af 2019 i Dansk Supermarked Groups egne produkter.

- Skjulte buræg indgår i rigtig mange fødevarer. Også mange man som forbruger ikke lige umiddelbart tænker over. Derfor er det særdeles flot og ambitiøst, at Dansk Supermarked Group nu også forventer at være i mål med udfasning af de skjulte buræg i fødevarer produceret og solgt under eget mærke inden 2019, siger Britta Riis fra Dyrenes Beskyttelse.

Tidslinje

2013: Dyrenes Beskyttelse sætter fokus på supermarkedernes salg af buræg og fødevareproducenternes brug af buræg i færdigproducerede fødevarer. Den indsats gjorde, at salget af buræg for første gang i mange år faldt med 7%.

2013: Dyrenes Beskyttelse opfordrer, i Ægtivist kampagnen, detailhandlen til at droppe buræg.

2013: Salget af økologiske æg stiger med 24 %.

2014: Dyrenes Beskyttelse sætter fokus på skjulte buræg i fødevarerne.

2015: Flere detailkæder stopper med at afvikle priskampagner på buræg.

2016: Lidl, Nemlig.com, COOP, Dansk Supermarked, Aldi, Rema1000 og Dagrofa melder udfasning af buræg inden 2020.