Pressemeddelelse, 20. juni 2017

Tendens: Grillpølser med høj dyrevelfærd hitter

Et stigende antal danskere går efter pølser med kød fra øko- eller frilandsopdræt, når de griller. Det mærker både danske producenter og supermarkeder, der denne sommer har udvidet deres sortiment af velfærdsgrillpølser

Image of Dyrenes Beskyttelse
Del artiklen på:
Grillpølser med dyrevelfærd

Danskerne har i år fået ekstra mange grillpølser med god dyrevelfærd at vælge mellem. Både producenter og supermarkedskæder oplever nemlig en stigende efterspørgsel på produkter med god kvalitet og høj dyrevelfærd.

Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked Group melder alle ud, at salget af dyrevelfærdsprodukter går rigtig godt, og at de udvider sortimentet.

”Vi har store forventninger til dyrevelfærdsprodukter, og det gælder også grillpølser, da vi ved, at mange danskere prioriterer dyrevelfærd, når de køber ind til sommergrillen. Her introducerer vi en lang række dyrevelfærdsprodukter på området,” siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked Group.

Dansk Supermarked Group forventer gennem en samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse at øge deres generelle salg af dyrevelfærdsprodukter med 500 millioner kroner i 2020.

Grillpølser på Frilandsgris

Blandt de nye grillpølser finder man serien ”GØL Frilandsgris”, som Tulip lancerede i april. Målet er at imødekomme forbrugerens ønske om grillpølser produceret med god dyrevelfærd og kvalitet, og Tulip forventer et godt salg af pølserne.

”Det var et naturligt skridt for os at udvikle en serie af rigtig gode kvalitetspølser produceret med kød fra danske frilandsgrise.  Vi ser markedet for velfærdspølser som et marked, der er kommet for at blive,” siger Marie Koustrup Hansen, Brand Manager hos Tulip.

Pølser er klar grillfavorit

En Epinion-undersøgelse foretaget for Dyrenes Beskyttelse i juni 2017 viser, at knap hver tredje dansker går op i dyrevelfærd, når de køber grillkød. Undersøgelsen viser også, at netop pølser er det klart mest populære at putte på grillen – hele 50 pct. svarede, at der var pølser på risten, sidst de tændte op i grillen.

Hos Dyrenes Beskyttelse vækker den stigende interesse for dyrevelfærdsprodukterne begejstring.

”Det er rigtig glædeligt, at så mange danskere går op i dyrevelfærd, og at producenter og supermarkeder tilmed prioriterer produkter med høj dyrevelfærd. Det betyder, at vores arbejde gør en forskel og endnu vigtigere, at landbrugsdyr får et bedre og mere værdigt liv,” siger Britta Riis, direktør hos Dyrenes Beskyttelse.