Et stigende antal grise sendes afsted på transporter, hvor myndighederne ikke kender grisenes endelige destination og dermed ikke har mulighed for at føre kontrol medhele transporten. Antallet er firdoblet på få år, viser aktindsigt.

Førhen ville de danske myndigheder ikke godkende det.
Men i løbet af de seneste par år er der pludselig sket en markant stigning i antallet af grise, som sendes afsted på lange transporter, hvor den oplyste slutdestination er et såkaldt samlested.
Antallet af grise der sendes til et samlested, er mere end firdoblet fra omkring 45.000 grise i 2022 til omtrent 194.000 sidste år, viser en aktindsigt.
Udviklingen er dårligt nyt for de mange grise. For som Dyrenes Beskyttelse og Politiken har kunnet dokumentere, så kan danske svineeksportører bruge denne mulighed til at sende grise på længere og varmere ture, end loven tillader, uden at myndighederne kan stille dem til regnskab for det.
Det er under al kritik, at myndighederne pludselig tillader, at man sender flere hundrede tusinde grise ud på de europæiske landeveje, uden at man reelt set ved, hvor de ender henne.
Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse
Forud for alle dyretransporter fra Danmark over otte timer godkendes logbogen af Fødevarestyrelsen. Men når svineeksportører angiver et såkaldt samlested som bestemmelsessted, kan myndighederne ikke kontrollere, om grisene bagefter transporteres videre på ulovligt lange eller varme ture.
-Det er under al kritik, at myndighederne pludselig tillader, at man sender flere hundrede tusinde grise ud på de europæiske landeveje, uden at man reelt set ved, hvor de ender henne. Og uden at man sikrer sig, at man kan føre kontrol med dem hele vejen, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Italien er den foretrukne destination
Mere end halvdelen af alle de grise, som sendes afsted på denne måde, transporteres til samlesteder i Italien.
For at dokumentere hvordan svineeksportørerne benytter dette hul i myndighedskontrollen og vildleder myndighederne fulgte Dyrenes Beskyttelse i august en lastbil med 500 grise ombord, der ifølge den officielle køreplan skulle til et såkaldt samlested i et idyllisk turistområde i Sydtyrol i Italien.
Et samlested kan aldrig være grisenes reelle destination, da det blot er et sted, hvor dyrene omlæsses og køres videre fra. Men loven kræver, at grisene opstaldes på samlestedet i mindst 48 timer, før de sendes videre. Ellers kan det ikke lovligt opgives som bestemmelsessted.
Grisene, som Dyrenes Beskyttelse fulgte efter, opholdt sig kun i det mindre staldanlæg i Sydtyrol i ni timer, mens chaufførerne holdt deres hviletidspause. Herefter blev grisene kørt videre i den samme lastvogn – nu uden for Fødevarestyrelsens kontrol – på en transport, som var ulovlig på en række punkter.
Efter det korte ophold fortsatte transporten i yderligere ni timer på tværs af Italien. På denne del af turen var udetemperaturen nærmest uden undtagelse langt over 30 grader, og var dermed markant varmere, end loven tillader. Samtidig endte grisene med at være på farten i 11 timer mere end de tilladte 24 timer, før de ankom til deres reelle slutdestination syd for Torino.
-Denne transport er jo blot et eksempel på, hvad der kan ske med de hundredtusindvis af grise, når de transporteres udenfor myndighedernes søgelys. Fødevarestyrelsen må efter disse afsløringer stramme voldsomt op på kontrolproceduren. Og politisk bør regeringen bruge formandskabet i EU til at få indført et totalt forbud mod brugen af samlesteder som bestemmelsessted, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.