Grise mudderbader for at afkøle sig

Grise lider i varmen

Grise er særligt varmefølsomme dyr. Det rimer ikke særligt godt på lange, opslidende dyretransporter ned gennem Europa i bagende varme. Bliv klogere på grisens unikke biologi.

Skrevet af:
Claus Nielsen Lyckhage

Hvert år sendes millioner af dyr over den danske grænse over lange afstande i Europa og resten af verden. Grise på disse transporter oplever stress, åndenød, dehydrering, og i værste fald døden. Varmen er særligt hård ved grise, da de ikke kan svede for at køle sig ned. 

Grise har ikke svedkirtler

Måske har du set en gris rulle sig i mudder og tænkt, at den er et beskidt dyr? Faktisk er grisen et meget renligt dyr, som i naturen og på friland indretter et særskilt toilet, og aldrig kunne finde på at rulle sig i sin egen afføring. 

Når den ruller sig i mudder, kaldes det at søle sig, og det er helt normal adfærd for grise. Det hjælper dem nemlig med at køle sig. Mudderet danner et lag, som både er med til at beskytte mod solens varme, men også fjerner varme fra kroppen, når vandet i mudderet fordamper. Lidt ligesom når vi mennesker sveder.  

Grise er særligt udsatte i varme omgivelser, fordi de i modsætning til os mennesker næsten ikke har nogen svedkirtler, som kan hjælpe dem med at regulere deres kropstemperatur. 

De er derfor afhængige af at kunne søge skygge, lægge sig på kølige overflader, søle sig i mudder eller have adgang til vand for at køle sig ned. 

I staldene er der krav om overbrusningsanlæg, der kan køle grisene ned, hvis det bliver for varmt, til trods for at temperaturen her næppe kommer i nærheden af den temperatur, som dyrene udsættes for på en lastbil på vej til Sydeuropa om sommeren. 

Selv for grise på friland er der krav om sølehul, altså et mudderbad, hvis temperaturen er over 16 grader. 

Når grise stuves tæt sammen i en overfyldt transportlastbil, fratages de deres naturlige muligheder for at afkøle sig. Her er hverken mudderbad, som på friland, eller overbrusning med vand, som i stalden. 

Der er ikke en gang køleanlæg, der kan sænke temperaturen. 

Der er kun ventilationsåbninger, som luften udefra kan passere igennem, når bilen er i bevægelse samt mindre mekaniske ventilatorer, der kan trække luft ind, når bilen er tvunget til at holde stille. Men luften bliver ikke kølet undervejs. 

Da grisene afgiver varme, vil temperaturen på vognladet altid overstige temperaturen udenfor, og der kan derfor blive ekstremt varmt, når udetemperaturen er høj.

Det betyder, at deres kropstemperatur kan stige til farlige niveauer, hvilket kan føre til hedeslag og i værste fald dødsfald. Især hvis bilen holder stille, fx i køkørsel, hvilket ofte ses på de europæiske motorveje i sommermånederne. 

Hver måned sender danske svinebønder over en million smågrise ud på transporter, der kan vare op til 24 timer.
Der er nemlig ekstra profit i at få grisene opfedet og slagtet i udlandet.

Men grisen betaler prisen med risiko for tørst, udmattelse og overophedning.
Det er nu, EU-politikerne ser på lovgivningen og nu, du kan gøre en forskel for grisene.