TRYK STOP FOR GRISENE
Hver måned sender danske svinebønder over en million smågrise ud på transporter, der kan vare op til 24 timer.
Der er nemlig ekstra profit i at få grisene opfedet og slagtet i udlandet.
Men grisen betaler prisen med risiko for tørst, udmattelse og overophedning.
Det er nu, EU-politikerne ser på lovgivningen og nu, du kan gøre en forskel for grisene.
Der er nemlig ekstra profit i at få grisene opfedet og slagtet i udlandet.
Men grisen betaler prisen med risiko for tørst, udmattelse og overophedning.
Det er nu, EU-politikerne ser på lovgivningen og nu, du kan gøre en forskel for grisene.
For første gang i 20 år, skal reglerne for transport af dyr revideres og Danmarks formandskab i EU er en historisk chance for at forbedre forholdene for grisene.
Britta Riis, Direktør for Dyrenes Beskyttelse
Det er EU, der sætter minimumskravene til medlemslandenes transport af dyr.
Men transportreglerne, som trådte i kraft i 2005, er nu 20 år gamle og på ingen måde tidssvarende.
I Dyrenes Beskyttelse kræver vi:
• En maksimal transporttid på otte timer
• Skærpede krav til ventilation, plads og temperatur
• Et effektivt kontrolsystem – også udenfor Danmarks grænser
Støt ved donation
Tryk her og støt med et valgfrit beløb
Grise lider i varmen
Grise er fantastiske, men de kan ikke svede. Uden overbrusning, kølige flader eller mudderbad overopheder de let. Det er lidelsesfuldt og i værste fald livsfarligt for grisene.
Hvorfor lange transporter?
Når omkring 16 millioner grise bliver sendt på lange og trange transporter hvert år, vidner det om et fødevaresystem, der er kørt helt af sporet.
Den lange vej til nye regler
Der er grænser for, hvad grise kan holde til. Og så er der lovens grænser for, hvad de kan udsættes for. Det burde være de samme. Det er de ikke. Det skal nye regler lave om på.
