Artikel, 10. juli 2020

Her ender de danske grise

Mere end 11 millioner danske grise kørte i 2019 ud af Danmark på lange dyretransporter over otte timer. De ender så langt væk som i Rusland, Taiwan og Israel.

Image of Marie  Hougaard
Marie Hougaard,
Medieredaktør
Del artiklen på:
Flere og flere danske grise kommer ud på lange transporter

Skriv under mod lange dyretransporter

Lange dyretransporter bliver aldrig god dyrevelfærd!

Hjælp os i kampen mod de lange dyretransporter. 

Skriv under her

2019 blev endnu et rekordår for lange grisetransporter ud af Danmark. Mere end 11 millioner grise blev kørt ud på lange transporter over otte timer, og 2019 blev dét år med flest grise på lange dyretransporter nogensinde.

De danske grise kørte oftest til Polen, Tyskland og Italien, der sammenlagt aftager over 10 millioner af de 11 millioner grise.

”Det er en meget uheldig udvikling, at så mange grise sendes levende til både Polen, Tyskland og så langt som Italien. Lange transporter er meget belastende for grisene og bliver aldrig god dyrevelfærd”, siger dyrlæge i Dyrenes Beskyttelse Ditte Erichsen.

Siden 2007 er antallet af grise, der kommer ud på lange dyretransporter steget med 454 procent. De danske grise kommer ikke kun til Polen, Tyskland og Italien. Nogle af dem ender så langt væk som i Taiwan, Israel og Spanien.

”Det er meningsløst at producere grise i Danmark for så at sende dem halvvejs rundt om jorden. Det er en voldsom stigning der er sket i de lange dyretransporter siden 2007, og størstedelen af alle de eksporterede grise ender levende på lange dyretransporter”, siger Ditte Erichsen.

 

Den lange kamp

  • I 2016 kørte Dyrenes Beskyttelse underskriftsindsamling for ”Stop Lange Dyretransporter” og over 1 mio. europæiske underskrifter blev i 2017 overdraget til Europa-Kommissionen, som nu er ved at udarbejde en implementeringsrapport, som udkommer i starten af 2019. 
  • I maj 2018 kunne Dyrenes Beskyttelse afsløre, at antallet af lange transporter med levende grise ud af Danmark var eksploderet fra 1,9 mio. i 2007 til 9,4 mio. i 2017. Enhedslisten og Socialdemokratiet kaldte ministeren i samråd. Efterfølgende viste en redegørelse fra Fødevarestyrelsen, at der i årevis havde været mangelfuld sanktionering af overtrædelser af reglerne for dyretransporter.
  • 18. december 2018 indgik regeringen og Dansk Folkeparti en aftale om kontrol af dyretransporter. Aftalen indebar bl.a. kontrol af 10 pct. af de udkørende lastbiler i en kortere periode. Erhvervet pålægges ingen ekstra udgifter ved den ekstra kontrol. Socialdemokratiet og Enhedslisten kritiserede aftalen for at være uambitiøs.
  • I maj 2019 kunne Dyrenes Beskyttelse løfte sløret for, at 2018 blev endnu et rekordår for lange dyretransporter ud af Danmark. 
  • 26. juni 2020 indgik regeringen og Folketingets partier en ny aftale om kontrol af dyretransporter, der skal træde i kraft pr. 1. oktober 2020.