kalvetransport

Kom med på kalvenes lange tur

Mange timer ombord på en lukket lastbil med mere end 200 andre kalve, ingen sikkerhed for vand, ingen mad og en fremtid som kalv i en brutal produktion, det er hvad ganske små kalve udsættes for hver uge. Den 8. juli var ingen undtagelse

Skrevet af:
Pernille Schousboe

Lange transporter af spæde kalve har længe været op til debat, ikke mindst fordi kalvene bliver sendt ned til en kontroversiel produktion i Holland, som end ikke er lovlig i Danmark.
Nemlig produktion af lyst og rosa kalvekød, som er en delikatesse i flere lande. Men reelt er et udtryk for blodmangel, fordi kalvene ikke får det jern, de har brug for.  

Desuden tager denne forretningsmodel ikke hensyn til, at kalvene bliver transporteret på det tidspunkt, hvor de er allermest sårbare nemlig imellem 2 og 4 uger. //link til artikel om lidelserne på transporterne// Jo længere transport jo værre.

I Dyrenes Beskyttelse ønsker vi at få lovgivningen ændret, så der bliver sat et endelig punktum for de lange transporter af spæde kalve og dermed også Danmarks part i den brutale produktion.

For at styrke vores argumentation sendte vi et undersøgelseshold efter en af de ugentlige kalvetransporter, som udgår fra bl.a. Nordjylland hver torsdag.

SÅDAN ER REGLERNE FOR KALVETRANSPORTER

  • Dyrene skal være under konstant opsyn i pausen efter 9 timers transport.
  • Alle dyr skal have tid til at blive vandet og evt. fodret.
  • Der skal være opsyn med vanding og evt. fodring af dyrene for at sikre, at alle dyr får adgang til vand og foder.
  • Foderet skal være i en form, som dyrene er vant til, og det skal tilbydes dyrene på en vant måde.
  • Tilfældige pauser under forsendelsen regnes ikke for hvileperioder.

TRANSPORT FRA 8. JULI: NORDJYLLAND - EDE I HOLLAND

Transporterne til Holland har afgang fra et samlested i Nordjylland en gang om ugen. Her samles kalve fra besætninger i området inden de sendes afsted i samlet flok om bord på en Hollandsk lastbil.

  • Den 8. juli kl. cirka 10 om formiddagen ankom den første lastbil med kalve til samlestedet. I løbet af de næste 40 minutter ankom yderligere to lastbiler med kalve og kl. 14:48 ankom den sidste lastbil. De fire lastbiler medbragte i alt 225 kalve indsamlet i 36 forskellige malkekvægsbesætninger.
     
  • Cirka 5,5 timer efter at de første kalve ankom, påbegyndtes læsningen af den hollandske bil og ca. kl. 17 forlod lastbilen samlestedet med kurs mod Holland. 
  • Efter godt fire timers kørsel holdt chaufføren 1,5 times pause på en rasteplads i Tyskland. Under pausen besøgte chaufføren rastepladsens faciliteter og opholdt sig i lastbilens førerhus, men var ikke på noget tidspunkt inde hos kalvene.
  • Han åbnede et par ventilationsåbninger og kiggede ind i lastrummet nogle få sekunder og oplyste til Dyrenes Beskyttelses undersøgelseshold, at han havde åbnet for vandtilførslen fra bilens vandtank til vandingsventilerne. De drikkeanordninger med vand, der er placeret ombord på lastbilerne, kender kalvene ikke og der er derfor ingen sikkerhed for at de kan finde ud af at bruge dem. Der var endvidere fuldstændigt mørkt hos kalvene i bilens lastrum og dermed ingen mulighed for at kalvene kunne se drikkeventilernes placering. Samlet anses det for helt usandsynligt, at 225 kalve skulle kunne nå at få vand i det tidsrum pausen varede.
     
  • Der blev ikke afholdt nogen pause efter 9 timers kørsel selvom det er et lovkrav, og kalvene blev hverken fodret eller sikret vand undervejs.
  • Lastbilen fortsatte til Deurningen i Holland, hvor en ny chauffør overtog kørslen.
  • Lastbilen ankom et par timer senere til slagtekalvebesætningen i den hollandske by Ede hvor den sidste kalv blev læsset af kl. 5:40.

LOVGIVNINGEN OVERHOLDES IKKE

Transporttiden, fra samlested til slutdestination, blev dermed ca. 14 timer, mens den samlede varighed af ophold på samlestedet og transport til Holland blev over 21 timer, for kalvene som kom ind med de første lastbiler.

Det præcise tidspunkt for afhentning af kalve i besætningerne kender vi ikke, men vi kan konstatere, at der ankom kalve fra besætninger, der lå lidt over 100 km fra samlestedet. Endvidere kan det konkluderes at hver af lastbilerne, som transporterede kalve til samlestedet i gennemsnit har skullet køre til 9 forskellige besætninger, for at afhente kalve. Dermed må det formodes, at de første kalve er blevet læsset, adskillige timer før deres ankomst til samlestedet, og at den samlede forsendelsestid for disse kalve dermed har varet over et døgn. Et døgn, hvor ingen kan garantere, at kalvene har fået mad eller vand.

Denne eksakte transport overholdt på flere punkter ikke lovgivningen og intet tyder på, at det er en enlig svale.

Aktindsigter fra tidligere transport indikerer det samme forløb.

Vi har altså en transport, med dyr som i udgangspunktet er uegnede til at blive sendt på langfart, og hvor lovgivningen ovenikøbet ser ud til  ikke at blive overholdt.

Det gør behovet for en ændring af lovgivningen endnu mere presserende.