Dyrenes Beskyttelse fulgte i hælene på en grisetransport til et samlested i Sydtyrol. For der var noget, som ikke stemte. Kunne beskyttelsen af grise på transporter være endnu dårligere, end vi troede?

Der er indledningsvis ret godt styr på de næsten 17 millioner grise, der årligt sendes ud af Danmark. Landmanden eller transportøren skal anmelde transporten til Fødevarestyrelsen på forhånd. De skal oplyse antal, afgangssted og destination, samt rute og forventet transporttid.
Dyrenes Beskyttelse holder løbende øje med data fra disse godkendte ture. Og her stak en destination i Sydtyrol ud. Et mindre såkaldt samlested i den italienske bjerglandsby Campo Tures havde igennem en længere periode været destinationen for et massivt antal transporter fra Danmark med smågrise til opfedning. Faktisk var der sendt langt flere danske grise afsted, end den lille stald på stedet kunne og var godkendt til at rumme.
Det var altså åbenlyst, at ikke alle grise får det lovpligtige 48 timers ophold i Sydtyrol. Og da danske myndigheders kontrol samtidig stopper ved anlægget, blev vi bekymret for, hvad der reelt sker med grisene. En bekymring der er koblet til en ny praksis hos Fødevarestyrelsen.
I perioden 15. april til 14. maj 2025 blev i alt 18.955 grise transporteret fra Danmark til samlestedet i Campo Tures. Helt konkret ankom der i perioden 32 lastbiler, der i gennemsnit transporterede i omegnen af 600 grise.
Samlestedet er, ifølge den officielle EU-liste over samlesteder, godkendt til at kunne opstalde 1.200 pattegrise, dvs. grise som er meget yngre og meget mindre end de grise, der ankommer fra Danmark. Hvor mange grise i denne størrelse, stedet er godkendt til, fremgår ikke af godkendelsen. Grisene skal ifølge lovgivningen opholde sig minimum 48 timer på stedet, inden de må transporteres videre.
Tallene viser altså tydeligt, at der ikke er kapacitet på samlestedet i Campo Tures til at opstalde det antal grise der eksporteres fra Danmark, hvis kravet om 48 timers opholdstid skal overholdes.
I perioden blev kapacitetsgrænsen overskredet 24 gange, hvor lastbiler er ankommet med grise, som der ikke har været plads til, hvis lovgivningen om 48 timers ophold skulle være overholdt.
I alt har der i perioden været 13 dage, hvor der, hvis den lovbestemte pause skulle være overholdt, har været langt flere grise på stedet, end det er godkendt til.
Den 26. april skulle der, hvis reglerne skulle være overholdt, have været hele 3.325 grise på samlestedet.
Samme mønster gør sig gældende i august, viser en aktindsigt.
Kilde: Aktindsigter i logbøgerne for transporter i perioden

Danske myndigheder følger ikke grisene til dørs
Indtil for få år siden var destinationen for smågrisene – også kaldet bestemmelsesstedet – altid de svinefarme, hvor grisene skulle opfedes. Var turen længere end 24 timer, skulle der indlægges et døgns pause på et godkendt hvilested langs ruten. På disse transporter har Fødevarestyrelsen altså kendskab til hele turen og har mulighed for efterfølgende at tjekke GPS- og temperaturdata fra hele ruten.
Men i dag godkender Fødevarestyrelsen, at smågrisene eksporteres til såkaldte samlesteder ude i Europa. Et samlested er et omlæssested for dyr under transport, typisk bestående af en staldbygning og nogle tilkørselsramper for lastbilerne der transporterer dyrene til og fra. De fleste grise har allerede oplevet omlæsning på et samlested i Danmark, før de sendes ud af landet i vogne med op til 700 dyr i fem lag.
En transport fra et samlested er officielt en ny forsendelse og er dermed et anliggende for lokale kontrolmyndigheder. Dermed kan samlesteder også bruges som et røgslør for manglende overholdelse af de regler, som skal beskytte grisene, og derfor måtte Dyrenes Beskyttelse selvfølgelig følge en grisetransport til samlestedet i de Italienske bjerge. Og allerhelst på en varm sommerdag.
Logbog: Ved transport af levende dyr fra Danmark til andre lande skal der føres logbog, hvis transporttiden overstiger otte timer. Der er ikke krav om logbog, hvis transporten foregår inden for Danmarks grænser. Logbogen skal indeholde relevante oplysninger om den pågældende transport fra afgangssted til bestemmelsessted inklusive planlægningen af turen. I planlægningsdelen skal der blandt andet angives den forventede varighed af transporten og eventuelle hvilesteder undervejs, antal dyr, der skal transporteres og deres samlede vægt, samt antal kvadratmeter til rådighed på lastbilen. Logbogen skal godkendes af Fødevarestyrelsen, inden transporten kan få lov at afgå.
Hvilesteder: Levende grise må ifølge EU-lovgivning ikke transporteres i mere end 24 timer ad gangen. Når en dyretransports varighed overskrider de tilladte 24 timer, skal grisene læsses af lastbilerne, fodres, have vand og hvile på et godkendt hvilested i mindst et døgn, inden de må sendes ud på videre transport i yderligere 24 timer. Denne cyklus kan fortsætte, så længe det ønskes. Eventuelle hvilesteder på vejen til bestemmelsesstedet oplyses i logbogen.
Bestemmelsessted: Et bestemmelsessted er blot et andet ord for den slutdestination, som transportøren har oplyst til myndighederne i logbogen. Bestemmelsesstedet vil typisk være hos den svineproducent, hvor grisene skal opfedes. De seneste år er det dog blevet mere udbredt, at eksportørerne oplyser et samlested som turens bestemmelsessted. Når en transport ankommer til et bestemmelsessted, skal dyrene aflæsses og have hvile i minimum 48 timer, inden de eventuelt må transporteres videre.
Samlested: Et samlested er i korte træk et sted, hvor dyr tilses, inden de transporteres ud ad landet. Det vil typisk foregå sådan, at en sending grise afhentes hos den givne svineproducent og derefter køres til et samlested. Her bliver de tilset af en embedsdyrlæge og herefter læsset ombord på en ny lastbil, som transporterer dem ud ad landet. Det er de seneste år blevet mere almindeligt, at svineeksportørerne oplyser et samlested i udlandet som bestemmelsessted til myndighederne.
Forfølgelsen starter på en varm sommerdag
Varme er en af de største risikofaktorer for danske grise, når de sendes til fjerne destinationer i Europa. De risikerer varmestress, som er ekstremt ubehageligt og i værste fald livsfarligt. Og med et Sydeuropa ramt af hedebølge meget af sommeren var det ikke svært at finde en varm dag at følge en grisetransport til samlestedet.
Ved hjælp af oplysninger fra aktindsigter og myndighedernes databaser lykkedes det at finde mønstre i transporterne til samlestedet i Campo Tures og sætte efter den rigtige lastbil.