Grise på en lastbil
Foto: WeAnimals

Dyretransporter: Lovgivning er efterladt på perronen

Danmark er EU’s absolut største eksportør af levende smågrise. Hvordan er det kommet så vidt? Dårlig og mangelfuld lovgivning er en stor del af svaret.

Skrevet af:
Claus Nielsen Lyckhage

Danmark er Europas ubestridte storleverandør af levende grise til eksport. I 2024 blev 16,7 millioner danske grise sendt ud på de europæiske motorveje – heraf over 13 millioner på lange transporter, som varer mere end otte timer. De fleste er smågrise, som køres til opfedning og slagtning i lande som Tyskland, Polen og Italien.

Samtidig sendes hundredtusindvis af grise ud af EU’s grænser til destinationer som Vietnam, Mexico og Serbien – på trods af, at EU-lovgivningen understreger, at lange transporter skal begrænses mest muligt af hensyn til dyrenes velfærd.

En udvikling stik imod lovens intention

Siden EU’s transportforordning trådte i kraft i 2005, er antallet af danske grise på lange transporter femdoblet. I dag transporteres flere grise levende ud af landet, end der slagtes i Danmark. 

For industrien handler det om økonomi – for grisene har det store dyrevelfærdsmæssige konsekvenser.

Op til 700 smågrise – på størrelse med en labrador – stables i fem lag med hele fire-fem grise pr. kvadratmeter. 

Det skaber alvorligt stress, og dyrene risikerer både sult, tørst og overophedning.

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, konkluderede i 2022, at lange dyretransporter udgør en klar risiko for dyrs velfærd. EU-Kommissionen har også selv vurderet, at reglerne ikke længere er tidssvarende.

Danmark har et særligt ansvar

Når Danmark til sommer overtager EU-formandskabet, er det en oplagt mulighed for at sikre bedre lovgivning. Som det land i EU, der eksporterer flest grise, har Danmark et særligt ansvar for at skubbe på for stærkere dyrevelfærd.

Dyrenes Beskyttelse opfordrer derfor til, at der sættes en fast grænse på maksimalt otte timers transporttid i den kommende revision af transportreglerne. 

Det er en nødvendig ændring for at beskytte millioner af dyr mod unødig lidelse.

Hver måned sender danske svinebønder over en million smågrise ud på transporter, der kan vare op til 24 timer.
Der er nemlig ekstra profit i at få grisene opfedet og slagtet i udlandet.

Men grisen betaler prisen med risiko for tørst, udmattelse og overophedning.
Det er nu, EU-politikerne ser på lovgivningen og nu, du kan gøre en forskel for grisene.