Det er svært at undgå varmen, når grise sendes ud i Europa om sommeren. Og lange ture er mest risikable, viser en simulering af mere end 8.500 transporter.

Køresyge, stress, slåskampe og kannibalisme – der er ikke meget godt at sige om at blive reduceret til gods på en lang transport, når man er en levende gris. Men varmen i vognene er et kapitel for sig, når grisene ikke kan køle sig ned ved at svede. Temperaturer på over 30–35 grader kan udløse åndenød, kredsløbskollaps og i værste fald en lidelsesfuld død.
Som en af de fire millioner danske grise, der sendes ud i Europa om sommeren, vil du helst undgå de længste ruter til lande som Italien, Rumænien og Serbien, hvor ruten i flere timer i træk går gennem Europas varmebælter. Det viser en simulering af samtlige danske grisetransporter fra sommeren 2024.
En kortlægning af ruterne for griseeksport ud af landet i juni, juli og august 2024, kombineret med lokale vejrdata, giver en indikation af, hvor mange grise der udsættes for høje temperaturer under den lange vej gennem Europa.
Fire millioner grise i sommervarmen
I simuleringen passerer 5.656 transporter med 2.7 millioner grise igennem områder med udetemperaturer over 20 grader. Det betyder, at et flertal af eksportgrise allerede i det nordlige Tyskland eller Polen rammer varmezoner, hvor det formodentlig er risikabelt for grisene at holde stille i længere tid.
Lige knap 3000 transporter med i alt mere end 1.3 millioner grise kører gennem områder, hvor udetemperaturen stiger over 25 grader undervejs. Det er altså ikke kun på enkelte hedebølgedage, men uge efter uge, at en betydelig del af Danmarks griseeksport krydser regioner med markant varmebelastning.
Det er ture, hvor varmen blive et problem, selv når vognene kører. I et studie af smågrisetransporter steg temperaturen i vognene således flere gange til over 30 grader, selvom udetemperaturen aldrig kom over 26 grader under de danske himmelstrøg.
For 638 transporter med knap 300.000 grise, topper temperaturen på dele af ruten helt oppe på 30 grader eller mere. Særligt de længste og sydligste ruter, eksempelvis til Italien, Rumænien og Balkan, rammer det europæiske varmebælte, hvor varmen bliver mest intens.
Det er ikke muligt at få adgang til al GPS-data fra sommerens grisetransporter. Så for at afdække, hvor voldsom varme transporterne kører igennem har Dyrenes Beskyttelse skabt en grisetransport-simulator. Sådan fungerer den:
- Afgangstidstid, afgangssted og destination registreres ud fra Fødevarestyrelsens data
- Den hurtigste rute findes med brug af Google Map
- Turene tilpasses transporternes reducerede hastighed (nedsat 30 procent)
- 244 transporter får lagt et døgns hvil ind på ruten efter 24 timers kørsel
- Langs ruten trækkes punktvis lokal temperatur fra anerkendte vejrtjenester (via open-meteo.com) ud fra GPS-koordinater
- Det varmeste punkt registreres for hver transport, sammen med destination og antal grise
De længste ture er mest risikable
Simuleringen viser tydeligt, at det er netop på disse lange transporter, at grisene risikerer de højeste temperaturer, og at varmen typisk topper på strækningerne gennem Centraleuropa. Risikoen for høje temperaturer stiger med distancen, og dermed er det ikke tilfældigt, hvilke grise der rammes hårdest – det er de dyr, der sendes længst væk.
Simuleringen bygger på oplysninger fra Fødevarestyrelsen om sommerens eksport af levende grise. De hurtigste ruter til destinationerne er kortlagt på Google Maps, og ud fra afgangstidspunktet er der trukket lokal temperatur langs ruten fra anerkendte vejrtjenester (open-meteo.com).
Grisetransporterne i juni, juli august:
- Antal transporter: 8.569
- Samlet antal grise: 4.121.282
- Gennemsnitlig afstand: 857 km
- Andel ture med udetemperatur på over 25°C: 34 %