Portræt Stine Bosse i søjlegang ved Christiansborg
Foto: Thomas Degner

Når Stine Bosse Bander

... er det for dyrene. Stine Bosse (M) er ikke bange for at stille sig frem og tage nogle slag for det, hun tror på. Senest har hun taget nogle slag for at tale højt om forholdene for danske smågrise på lange transporter.

Skrevet af:
Johanne Gabel

Opd. 2024-06-13: Dyrevelfærden sejrede til europaparlamentsvalget. Se valgresultatet her

– Hvis du vil gøre størst mulig forskel for flest mulige dyr, så skal du stemme til europaparlamentsvalget. Det er langt vigtigere end folketingsvalget, siger Stine Bosse uden tøven. 

Vi sidder på en bænk i Bibliotekshaven tæt på Christiansborg. Stine Bosse har taget en kort pause fra en travl kampagnekalender for at fortælle om, hvorfor hun stiller op som spidskandidat for Moderaterne til EU-Parlamentet, og hvorfor hun allerede har stillet sig op for dyrene. 

– Det er produktionsdyrene, der er langt det største problem, fordi de er en del af nogle menneskers virksomhed. Derfor skal løsninger findes på europæisk plan, så det bliver ens for alle, siger Stine Bosse. 

Meget sure

Hun har ikke spist okse- og grisekød i 16 år, og derfor kan hun med lettelse tænke, ’godt jeg ikke er en del af det’, når hun ser en grisetransport. 

Omtanken for dyr har altid været en del af hendes til- og fravalg i dagligdagen. Da hun blev politiker, var det derfor naturligt for hende at sige højt, at vi er nødt til at gøre noget ved den måde, som grise bliver transporteret på. I december 2023 meldte hun sammen med Moderaternes landbrugs- og fødevareordfører, Charlotte Bagge, klart ud om transporterne af danske smågrise gennem Europa.

 – Når vi kører forbi dyretransporterne, så ved vi godt, at de dyr simpelthen har det forfærdeligt. Det går ikke, og vi kan ikke bare dukke hovedet, når Danmark står for 42 procent af de grise, der bliver transporteret over landegrænserne i Europa, sagde Stine Bosse i Avisen Danmark. De to politikere erklærede samtidig, at Moderaterne vil arbejde for maksimalt otte timers transport af levende dyr og køling af transporterne. Vel vidende, at de krav vil begrænse den danske eksport af smågrise. En eksport, som er steget fra lige under to millioner i 2007 til de 12,3 millioner danske smågrise, som i 2023 blev sendt af sted på lange ture over otte timer. 

– Vi skal have færre dyr og et mere plantebaseret landbrug, sagde Stine Bosse også. Det gav voldsomme reaktioner. 

– Der var nogle, der blev meget sure på mig. Det overraskede mig ikke, at der er nogle, der mener noget andet, men at det var så kontroversielt, kom bag på mig, siger Stine Bosse, som blev truet med blandt andet retssager. 

Det der skal vi f…..tordenmig have fundet en løsning på, så de dyr bliver transporteret på en ordentlig måde. Så må de blive sure på mig

Stine Bosse. Moderaterne. Det er billederne fra Dyrenes Beskyttelse døgnlange tur ned gennem Europa efter en grisetransport, der får Stine Bosse til at finde de stærke gloser frem.


Foto: Dyrenes Beskyttelse

Jeg rystede det af mig

Heldigvis er hun vant til at være i modvind efter et helt arbejdsliv som topleder i den finansielle sektor. 

– Jeg har prøvet det før, så jeg rystede pelsen og sagde til mig selv, at jeg syntes jo ikke, at jeg havde sagt noget ulovligt eller ødelæggende. Det var et indspil til, hvordan vi kan indrette os, så vi har sunde og gode fødevarer, der er produceret under nogle forhold, som vi kan stå på mål for, siger hun og understreger: 

– Jeg synes ikke, at landmænd og transportører er dårlige mennesker, men logistikken i den model, vi har indrettet os efter for at spise meget og billigt kød, tager ikke hensyn til dyrene, og det skal vi ændre på. Vi skal ikke holde op med at spise kød, det må stå folk frit for, men de dyr, vi spiser, skal have haft et ordentligt liv, siger hun og fortæller, hvordan hun – dengang hun boede på en gård med heste, hunde, katte og høns - slagtede de høns, som var holdt op med at lægge æg og blev spurgt: ’Hvordan kan du gøre det? Du har passet dem og talt med dem’. 

– Men det kan jeg jo netop gøre, fordi de høns havde haft et godt liv. Det er i hvert fald dobbeltmoralsk så at gå ned at købe en turbokylling eller en flæskesteg til 10 kroner kiloet. Nej tak. Så spiser jeg hellere mindre, og sådan har jeg altid gjort, også da pengene var færre, og også da der sad fire børn om middagsbordet, siger hun. 

– Jeg kørte til Sydsjælland for at købe en halv gris på en gård og så hjem at pakke om og fryse ned. Jeg havde egentlig ikke tid til at stå der med en halv gris, men jeg gjorde det alligevel. Det var også, for at børnene kunne få en bevidsthed om, at der er et levende dyr i den anden ende af den mad, vi spiser, siger hun, som lod børnene vælge, om de ville være med til at slagte høns eller ej.

Det skal vi f.....tordenmig finde en løsning på 

 I dag er børnene voksne, og Stine Bosse har børnebørn. Det er dem, der er grunden til, at hun stiller op til EU-Parlamentet. 

– Det handler om, hvad det er for en verden, mine børnebørn skal arve om 10-20 år. Skal den være fredelig, sikker, med et klima, som ikke går amok, og hvor den mad, vi producerer, er både sund og god og fra dyr, som har haft det okay. 

Med os ud på bænken har vi et eksemplar af Dyrenes Beskyttelses magasin fra december 2023 med reportage fra turen sammen med europaparlamentariker Niels Fuglsang (S) efter en grisetransport fra Padborg til Norditalien. Turen skabte opmærksomhed om forholdene og behovet for at opdatere de næsten 20 år gamle regler for transport i EU. Stine Bosse kigger på billederne. 

– Det der skal vi fandentordenmig have fundet en løsning på, så de dyr bliver transporteret på en ordentlig måde. Så må de blive sure på mig, siger hun.

 

  • Maksimalt otte timers transport af levende dyr. 
  • Køling af transporter af levende dyr. 
  • Flere grise skal slagtes lokalt i stedet for i udlandet. 
  • Forbud mod turbokyllinger i hele EU. 
  • Alle krav om dyrevelfærd til produkter skal også gælde produkter, der importeres til EU. 
  • Holde EU-Kommissionen fast på at levere de lovede lovforslag, der skal sørge for, at alle dyr i EU er omfattet af lovgivning om dyrevelfærd, herunder transport, dyrehold, slagtning og mærkning.

Søndag den 9. juni 2024 skal danskerne stemme til europaparlamentsvalget. Mange af de regler, der gælder for dyrevelfærden i Danmark, bliver fastsat i EU. Derfor er valgdagen en unik mulighed for med dit kryds at få mere dyrevelfærd ind i EU.