Grise i transport
Foto: Dyrenes Beskyttelse

Nærmest umuligt at beskytte grise mod vildt vejr

Varmere somre, længere hedebølger og flere trafikpropper gør det tæt på umuligt at overholde dyrevelfærdsreglerne for grisetransport. Alligevel fortsætter eksporten i årets varmeste måneder, advarer Dyrenes Beskyttelse.

Skrevet af:
Søren Krogsgaard og Cecilie Sønderstrup

Grise er meget varmefølsomme og må ikke udsættes for temperaturer over 30 grader, når de transporteres rundt i EU. Men i takt med, at klimaforandringerne skærper vejret i Europa, bliver det sværere at beskytte grisene mod varme på transporter, der kan vare op til 24 timer.

De tre varmeste somre, der nogensinde er målt i Europa, er alle registreret siden 2020. Både sidste år og i år har Sydeuropa været præget af hedebølger med temperaturer op mod 40-45 grader. Og ifølge meteorolog og klimaformidler Jesper Theilgaard er det kun begyndelsen.

- De seneste fem til ti år har vi set flere varmerekorder i Europa med helt op til omkring 45 grader. Flere steder har den intense varme strakt sig over længere perioder og varet i flere uger. Temperaturerne stiger, og det vil i fremtiden blive mere almindeligt at se hedebølger, forklarer han.

Jesper Theilgaard kender ikke de konkrete ruter, som grisetransporterne kører, men vurderer, at det vil være vanskeligt for en lastbil at undgå høje temperaturer på en tur gennem det europæiske sommerlandskab.

- Særligt i Sydeuropa er det svært at undgå varmen. Her ser vi, at temperaturen ofte kommer op på 40 grader eller derover, siger han. 

I 2024 blev 16,7 millioner levende grise eksporteret fra Danmark, heraf over 13 millioner på lange transporter af mere end otte timers varighed. Over fire millioner blev sendt over grænsen i sommermånederne. Kombineret med tiltagende varme er det en dyrefjendtlig cocktail, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.   

- Vi befinder os på et ophedet kontinent, og alligevel fortsætter vi med at sende grise på lange ture i sommermånederne. Det er ikke bare uansvarligt – det er systematisk uforsvarligt, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse

Grisetransport holder stille i bilkø under bagende sol
I 2024 blev der alene på de tyske motorveje registreret over 119.000 trafikpropper i sommermånederne. Når dyretransporter holder stille i den bagende sol, er det sværere at skabe den nødvendige ventilation i lastbilerne, og grisene risikerer at få varmestress. Foto: Kristian Brasen

Grise er ekstremt følsomme for varme

Grise har stort set ingen svedkirtler og kan ikke køle sig ned som mennesker. I naturen regulerer de deres kropstemperatur ved at søge skygge, ligge på kølige overflader eller bade i mudder – muligheder de ikke har i en overfyldt, femetagers lastbil. Forskningen viser, at smågrise ved temperaturer over 30 grader risikerer at få varmestress, der kan udvikle sig til åndenød, organsvigt og i værste fald død.

Indeklimaet i lastvogne uden aircondition bliver aldrig køligere end udenfor. Tværtimod vil der altid blive varmere, da de mange tætlæssede dyr afgiver varme. Den afkølende effekt af luft, der blæser gennem vognene på farten, forsvinder, så snart køretøjet holder stille – som det ofte sker ved kødannelser forårsaget af trafikpropper eller vejarbejde.

Når lastbilen holder stille, stiger varmen derfor hurtigt inde ved dyrene. Ingeniørberegninger estimerer, at temperaturen kan overstige 35 grader allerede ved 16 grader udenfor, selv hvis bilens ventilationsanlæg lever op til lovens minimumskrav. Ved 30 grader udenfor kan temperaturen i vognen komme helt op på over 48 grader – på under en time. Dette endda uden at tage højde for solens opvarmning af bilerne. 

Ifølge transportordningen må der maksimalt være 30 grader inde ved dyrene – og dette krav gælder, uanset om bilen kører eller holder stille.  

- Der er ingen af de almindelige lastbiler, der har aircondition. Det betyder, at selv ruter, som er godkendt af myndighederne, ikke kan overholde transportforordningens krav om højst 30 grader, så snart bilen holder stille. Noget, som alle, der har planlagt en køretur gennem Europa i juli, ved, er svært at undgå, siger Ditte Erichsen, dyrlæge i Dyrenes Beskyttelse.

Samtidig viser data fra blandt andet Tyskland, at trafikpropper i sommermånederne er omfattende og hyppige. I kombination med vejarbejder og stigende vejtrafik i Europa øger det risikoen for, at transporter forsinkes og står stille i timevis i solen.

Få ruteændringer – trods stigende varme

Fødevarestyrelsen godkender alle lange dyretransporter og har mulighed for at kræve ruteændringer, hvis vejrudsigten forudser temperaturer over 30 grader på ruten. Men i sommeren 2023 – et af de varmeste år nogensinde – blev kun 42 ud af 8.739 grisetransporter omlagt på grund af varme, viser aktindsigt hos Fødevarestyrelsen.

- Det er åbenlyst, at erhvervet og myndighederne ikke kan planlægge sig ud af varmen. Når rejserne varer i op til et døgn, og hele kontinentet koger, er det en illusion at tro, at det er muligt. De lange ture er i sig selv problemet, siger Ditte Erichsen.

Ifølge Dyrenes Beskyttelse er EU’s nuværende transportregler håbløst forældede – også i forhold til at håndtere effekten af klimaforandringer. Problemerne forværres af, at kontrollen er ineffektiv, og at reglerne ikke kan håndhæves.

- En helt central del af løsningen er at forkorte transporterne markant. Så kan transporterne i højere grad køre om natten, og risikoen for at sidde fast i trafikken bliver reduceret, siger Britta Riis.

For første gang i 20 år er reglerne for transport af dyr ved at blive revideret. Danmarks formandskab i EU er en historisk chance for at sætte transportforordningen højt på dagsordenen og forbedre forholdene for grisene.

Hver måned sender danske svinebønder over en million smågrise ud på transporter, der kan vare op til 24 timer.
Der er nemlig ekstra profit i at få grisene opfedet og slagtet i udlandet.

Men grisen betaler prisen med risiko for tørst, udmattelse og overophedning.
Det er nu, EU-politikerne ser på lovgivningen og nu, du kan gøre en forskel for grisene.