Dyrenes vagtcentral

Vejledning og hjælp til dyr i nød

Dyrenes Vagtcentral er en landsdækkende service, som vejleder i sager om dyr i nød. Vagtcentralen er en del af Dyrenes Beskyttelse og finansieres hovedsageligt af foreningens støtter. Dagligt besvares mere end 300 opkald fra bekymrede og observante borgere, som står med et dyr i nød, kender til en vanrøgtssag eller på anden vis har brug for råd om hold og håndtering af dyr.   

Dyrenes Beskyttelse har som mål at hjælpe alle dyr i nød. Ofte lykkes det med en hurtig indsats, men det hænder, at sager er mere indviklede og tidskrævende, end de umiddelbart ser ud til. Dyreredning og vejledning kan være en kompliceret affære, hvor ikke to sager er ens. Både lovgivning, praktik og økonomi spiller ind.

Årligt kører vores frivillige dyrereddere ud til mere end 10.000 sager, men det er ikke altid, at en dyreredningsbil er den bedste løsning. Vagtcentralen har brug for både frivilliges, politiets og borgernes hjælp for at få kabalen til at gå op. Ofte kan den, som ringer ind, selv hjælpe dyret, andre gange er det politiets område. Men uanset problemets karakter og omfang står vores team altid klar med rådgivning og fem års erfaring - alle ugens dage. 

Om teamet

Bag Dyrenes Vagtcentral står et dedikeret team, som dagligt rådgiver og vejleder borgere i hele landet. Fælles for medarbejderne er ønsket om at gøre en forskel for dyr i nød. Teamet er sat sammen af mennesker med en bred kompetencepalet. De fleste har en dyrefaglig baggrund, men teamet tæller også tidligere kredsformænd og andre ildsjæle, som lever og ånder for dyr.

Ringer du 1812, sker al vejledning på baggrund af erfaring, Dyrenes Beskyttelses politik og de gældende retningslinjer for området.

Ring 1812

Du kan ringe til Dyrenes Vagtcentral hvis:

Ring 1812

Du kan ringe til Dyrenes Vagtcentral hvis:

Vær opmærksom

Ser du også hjorte på vejene?

APRIL - MAJ: Sæsonen for hjortepåkørsler er nu for alvor begyndt. Der er allerede i dette år påkørt 746 hjorte på de danske veje.

Hvis uheldet er ude

Skulle det ske at en hjort påkøres, er det vigtigt at få tilkaldt hjælp. Det gøres ved at ringe til os på 1812, så sender vi hjælp af sted med det samme.

Du kan også downloade vores app: Dyr i nød 1812, som oplyser os om din nøjagtige placering, så du hurtigere kan få hjælp.

Med årstidernes skiften oplever vi klare mønstre i henvendelserne til Dyrenes Vagtcentral. Typisk byder foråret på harekillinger og sommeren på rålam og fugleunger, mens efteråret er højsæson for pindsvin. Ofte opstår problemerne, når bekymrede borgere mistolker dyrenes naturlige adfærd og tror, at raske dyr er i nød.

Selv om det sker med hjertet på rette sted, lykkes det hvert år velmenende mennesker at gøre mere skade end gavn, når de forsøger at hjælpe vilde dyr i nød. Derfor bør du altid ringe 1812 som det første, hvis du har mistanke om, at et dyr er i nød eller mistrives. Selvom der kan være ventetid på telefonen, ser vi hellere, at du ringer en gang for meget end for lidt.

 

1812 app’en virker desværre ikke mere grundet opdateringer hos Apple.

App’en bliver formentligt lukket meget snart og Dyrenes Vagtcentral vil i stedet få udviklet en anden og bedre måde at få adresser/gps-koordinater på i forbindelse med opkald til 1812.

Man kan naturligvis stadig ringe 1812 og kan med fordel inden opkaldet orientere sig om sin lokation via Google Maps på sin smartphone.

En vigtig del af Dyrenes Vagtcentral er dyreredning. I samarbejde med Falck og et dedikeret korps af frivillige ambulanceførere, rykker dyreredningsbilen årligt ud til mere end 1.600 sager om dyr i nød

Tilskadekomne dyr dækker hovedsageligt over vilde dyr, men inkluderer også syge og tilskadekomne katte med ukendt ejer eller andre dyr med ukendt ejer. Registrerede kæledyr og husdyr er derimod ejerens og politiets ansvar.

Der rykkes ud til tilskadekomne vilde dyr på tværs af alle arter. Sjældenhed, størrelse og popularitet er underordnet.Hjælp kan rekvireres til både pindsvin, ræve og rådyr med flere. I særlige tilfælde kan det være nødvendigt at aflive svært kvæstede dyr på stedet, men oftest køres dyret til nærmeste dyrlæge eller vildtplejestation.

Rigtig mange dyreredningssager køres af frivillige dyrereddere. Som dyreredder skal du være løsningsorienteret, imødekommende og god til at holde hovedet koldt i nye og pressede situationer. Du er en del af Dyrenes Beskyttelse og bør derfor altid efterleve foreningens fem værdier: Faglighed, engagement, respekt, åbenhed og loyalitet.

Dyreredningen er ikke for alle og enhver. Ofte vil du stå over for svære situationer og valg, som kræver indsigt i det enkelte dyrs natur og behov. Dine opgaver er ofte af fysisk karakter, hvor et tilskadekommet dyr skal indfanges. Dette kan være både fysisk krævende, koldt, vådt, beskidt og indebære en risiko for bid, rifter eller stik. 

Som frivillig dyreredder skal du være stabil, pålidelig og til rådighed. Du skal kunne arbejde flere dage om måneden og regne med oplæring og kurser som en del af pakken.

Det er muligt at blive frivillig dyreredder i København eller Roskilde.

Er du vores nye dyreredder? Læs mere her

Dyrenes Vagtcentral samarbejder bl.a. med politiet, Falck, vildtplejestationer, internater og kommuner. Politiet inddrages i dyreværnssager. Dyrenes Beskyttelse er ikke en myndighed, men kan akut tage kontakt til en myndighed og foretage en politianmeldelse. Dyrenes Beskyttelse arbejder derfor tæt sammen med politiet i sager, hvor der er tale om vanrøgt.

Med årstidernes skiften oplever vi klare mønstre i henvendelserne til Dyrenes Vagtcentral. Typisk byder foråret på harekillinger og sommeren på rålam og fugleunger, mens efteråret er højsæson for pindsvin. Ofte opstår problemerne, når bekymrede borgere mistolker dyrenes naturlige adfærd og tror, at raske dyr er i nød.

Selv om det sker med hjertet på rette sted, lykkes det hvert år velmenende mennesker at gøre mere skade end gavn, når de forsøger at hjælpe vilde dyr i nød. Derfor bør du altid ringe 1812 som det første, hvis du har mistanke om, at et dyr er i nød eller mistrives. Selvom der kan være ventetid på telefonen, ser vi hellere, at du ringer en gang for meget end for lidt.

 

1812 app’en virker desværre ikke mere grundet opdateringer hos Apple.

App’en bliver formentligt lukket meget snart og Dyrenes Vagtcentral vil i stedet få udviklet en anden og bedre måde at få adresser/gps-koordinater på i forbindelse med opkald til 1812.

Man kan naturligvis stadig ringe 1812 og kan med fordel inden opkaldet orientere sig om sin lokation via Google Maps på sin smartphone.

En vigtig del af Dyrenes Vagtcentral er dyreredning. I samarbejde med Falck og et dedikeret korps af frivillige ambulanceførere, rykker dyreredningsbilen årligt ud til mere end 1.600 sager om dyr i nød

Tilskadekomne dyr dækker hovedsageligt over vilde dyr, men inkluderer også syge og tilskadekomne katte med ukendt ejer eller andre dyr med ukendt ejer. Registrerede kæledyr og husdyr er derimod ejerens og politiets ansvar.

Der rykkes ud til tilskadekomne vilde dyr på tværs af alle arter. Sjældenhed, størrelse og popularitet er underordnet.Hjælp kan rekvireres til både pindsvin, ræve og rådyr med flere. I særlige tilfælde kan det være nødvendigt at aflive svært kvæstede dyr på stedet, men oftest køres dyret til nærmeste dyrlæge eller vildtplejestation.

Rigtig mange dyreredningssager køres af frivillige dyrereddere. Som dyreredder skal du være løsningsorienteret, imødekommende og god til at holde hovedet koldt i nye og pressede situationer. Du er en del af Dyrenes Beskyttelse og bør derfor altid efterleve foreningens fem værdier: Faglighed, engagement, respekt, åbenhed og loyalitet.

Dyreredningen er ikke for alle og enhver. Ofte vil du stå over for svære situationer og valg, som kræver indsigt i det enkelte dyrs natur og behov. Dine opgaver er ofte af fysisk karakter, hvor et tilskadekommet dyr skal indfanges. Dette kan være både fysisk krævende, koldt, vådt, beskidt og indebære en risiko for bid, rifter eller stik. 

Som frivillig dyreredder skal du være stabil, pålidelig og til rådighed. Du skal kunne arbejde flere dage om måneden og regne med oplæring og kurser som en del af pakken.

Det er muligt at blive frivillig dyreredder i København eller Roskilde.

Er du vores nye dyreredder? Læs mere her

Dyrenes Vagtcentral samarbejder bl.a. med politiet, Falck, vildtplejestationer, internater og kommuner. Politiet inddrages i dyreværnssager. Dyrenes Beskyttelse er ikke en myndighed, men kan akut tage kontakt til en myndighed og foretage en politianmeldelse. Dyrenes Beskyttelse arbejder derfor tæt sammen med politiet i sager, hvor der er tale om vanrøgt.

HAR DU SPØRGSMÅL OM DYR?

Skriv om Dyr er en brevkasse Dyrenes Beskyttelse tilbyder, hvor du kan blive klogere på foreningens holdninger, arbejde og på andre generelle forhold omkring dyr, såfremt du ikke kan finde svar på dette i årsberetningen eller på hjemmesiden i øvrigt.

Stil dit spørgsmål her

pen og papir ikon