Regeringen vil ikke arbejde for at lukke det hul i kontrollen, som udnyttes til at sende danske grise på ulovligt lange og varme ture ud af landet. Det sker i strid med EU-kommissionens forslag og regeringens eget løfte om en indsats for en mere ambitiøs revision af transportreglerne. Det undrer Dyrenes Beskyttelse, at regeringen vil holde døren åben for den dokumenterede svindel
Danske grise sendes hver uge ud i Europa via såkaldte samlesteder, der afskærer danske myndigheder fra at kontrollere hele turen, og som dokumenteret bruges til at omgå reglerne og svigte dyrene. Nu viser det sig, at den danske regering har droppet en ellers planlagt, særlig indsats for at lukke hullet i EU-reglerne, der muliggør svigtet af grisene.
Sagen er, at EU’s mere end 20 år gamle transportregler skal revideres. Og EU-Kommissionen har i dets oplæg til revisionen foreslået et forbud mod brugen af samlesteder som bestemmelsessteder, når transportørerne får godkendt turene. Det skyldes, at samlestederne reelt aldrig er den endelige destination, og at kontrollen med disse ture deles af flere landes myndigheder, hvilket øger risikoen for omgåelse af reglerne.
Det er et forslag med stor betydning for Danmark, da flere hundrede tusinde danske smågrise i løbet af de seneste år er blevet sendt ud på de europæiske landeveje med et samlested som den oplyste slutdestination og altså uden at de danske myndigheder aner, hvor de reelt ender. De ved heller ikke om dyrene får de hvil og pauser, de har krav på, eller om de transporteres under for høje temperaturer eller længere, end loven tillader.
Ved at droppe indsatsen for forbuddet holder regeringen døren åben for denne veldokumenterede type af svindel
Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse
Forud for sit EU-formandskab erklærede den danske regering da også sin opbakning til forbuddet. I 2024 underrettede fødevareminister Jacob Jensen (V) Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om regeringens holdning til oplægget fra EU-Kommissionen. I notatet tilkendegav regeringen sin støtte til forslaget om, at ”dyrene skal befinde sig minimum syv dage på bestemmelsesstedet, før de igen kan transporteres, samt at en sammenbringningsvirksomhed ikke kan være et bestemmelsessted i logbogen.”
Men da regeringen i juni 2025 kort inden formandskabet indhentede mandat fra Folketingets Europaudvalg til forhandlingerne var støtten til et forbud forsvundet ud af regeringens prioriteter. Det undrer Dyrenes Beskyttelse.
-Man kan jo kun undre sig over, hvilken interesse regeringen skulle have i at holde dette hul i kontrollen åbent. Jeg opfordrer regeringen til at stå ved sit løfte og lade beskyttelsen af grisene veje tungere end hensynet til erhvervets mulighed for at snyde på vægten, siger Britta Riis.
Bliver brugt til svigt af grise
Et forbud vil lukke et gabende hul i myndighedskontrollen, som danske svineeksportører beviseligt bruger til at sende grise på længere og hårdere ture, end loven tillader.
For at dokumentere hvordan samlesteder bruges til at omgå transportreglerne fulgte Dyrenes Beskyttelse i august efter en grisetransport til Italien. De omkring 500 smågrise på transporten viste sig kun at få timers ophold på samlestedet, inden de blev læsset på samme lastbil og transporteret videre i yderligere ni timer i over 30 graders varme til det egentlige bestemmelsessted: en svinefarm i det nordvestlige Italien. Afsløringerne blev bragt i en artikelserie i Politiken.
- Organisatoren angav forkerte oplysninger til de danske myndigheder om, hvor grisene skulle transporteres hen
- Grisene blev transporteret i mere end de tilladte 24 timer. I alt blev de transporteret i mere end 35 timer
- Grisene blev i mere end ni sammenhængende timer transporteret under temperaturer, som langt overskrider den lovmæssige grænse på maksimalt 30 grader
- Der blev på intet tidspunkt under kørslen ført tilsyn med grisene, hvilket kan betyde, at tilskadekomne dyr har lidt i mange timer
Dette konkrete forbud ville lukke denne udbredte finte i den danske griseeksport og dermed dæmme op for fusk og styrke beskyttelsen af de omtrent 17 millioner grise, der årligt eksporteres fra Danmark. Derfor undrer det Dyrenes Beskyttelse, at regeringen tilsyneladende nu ikke længere arbejder for forslaget.
-Der er ikke andre gode forklaringer på at man vil bruge et samlested som bestemmelsessted end omgåelse af reglerne. Ved at droppe indsatsen for forbuddet holder regeringen døren åben for denne veldokumenterede type af svindel, siger Britta Riis.
Se dokumentaren: Dyrenes Beskyttelse fulgte efter grisetransport for at afsløre svindel
At regeringen har droppet indsatsen for at lukke hullet i kontrollen, blev også tydeligt, da fødevareminister Jacob Jensen (V) onsdag den 19. november på baggrund af Dyrenes Beskyttelse og Politikens afsløringer var kaldt i samråd for at svare på, hvad han vil gøre for at sikre, at gældende lovgivning på dyretransportområdet overholdes. Her undgik ministeren flere gange at give et klart svar på, om han vil gøre noget for, at samlesteder ikke i fremtiden kan benyttes som bestemmelsessted.
Regeringen lovede at hæve ambitionsniveauet
En række partier uden for regeringen kan også med god grund føle sig snydt af regeringens ændrede kurs. I forbindelse med den grønne trepartsaftale lovede den danske regering således, at Danmark, når EU-reglerne for dyretransporter skulle genforhandles, ville ”anlægge en mere ambitiøs linje” end EU-Kommissionens.
Men nu, hvor Danmark har EU-formandskabet, og den danske regering sidder for bordenden, har piben pludselig fået en anden lyd, og regeringen lader til at have sænket sit ambitionsniveau.
- Regeringen lovede i trepartsaftalen at trække kommissionens udkast til en revidering af transportforordningen i en mere ambitiøs retning. Men det løfte er de løbet fra på en række områder, siger Britta Riis.
Udover hullet med brug af samlesteder som destination for transporter, peger Dyrenes Beskyttelse på, at regeringen også modarbejder indførelsen af en mere effektiv bødepraksis og modsætter sig et forslag om, at på- og aflæsning skal ske under tilsyn af en dyrlæge
- I praksis ville det faktisk være bedst, hvis kommissionen fik lov at bestemme. Danmark har som den største eksportør af levende grise i hele Europa et særligt ansvar for at sikre den bedst mulige lovmæssige beskyttelse af dyrene under transport. Det ville klæde regeringen at være sig det ansvar bevidst, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.