Hedebølger, kødannelse og hundredvis af grise klemt sammen på alt for lidt plads. Kom med på en varm rejse gennem Europa, og se, hvornår du trykker STOP

Forholdene i vognen
Turen begynder hos svineproducenten. Hver dag bliver omkring 45.000 grise samlet op hos svineproducenter over hele Danmark, hvoraf hovedparten er smågrise på omkring 30 kilo, som skal opfedes og slagtes i udlandet. De fleste sendes på lange transporter til lande som Tyskland, Polen, Italien og Spanien, hvor de kan være undervejs i op til 24 timer ad gangen – uden pause. Inden de krydser grænsen, bliver de kørt til et såkaldt samlested, hvor de skal tilses af en dyrlæge. Hvis de vurderes at være uegnet til transport, bliver de aflivet på stedet. De resterende drives sammen med 600-700 artsfæller om bord på lastbilens femetagersvogne.
Inde i vognene har hver smågris, der er på størrelse med en voksen labrador, krav på mellem 0,2 og 0,231 kvadratmeter plads. Det svarer til, at fire-fem grise deler én kvadratmeter. Den begrænsede plads øger niveauet af stress og ubehag hos dyrene og betyder blandt andet, at de ellers renlige grise er tvunget til at besørge, hvor de står og ligger – og dermed står i deres egen og hinandens afføring og urin.
Når varmen rammer
Grise har næsten ingen svedkirtler og kan derfor ikke komme af med overskydende varme ved at svede. Det gør dem især sårbare over for varmestress, som udløser åndenød, kredsløbskollaps og i værste fald kan være dødeligt. På transporterne kan de ikke søge væk fra andre grise, søle sig eller finde kølige overflader at ligge på for at køle sig ned. Derfor bør temperaturen hos grisene ikke overstige 25 grader, og ved over 30 grader bliver det kritisk. Alligevel tillader EU’s transportforordning op til 30 grader inde i dyretransporteren – og kortvarigt op til 35 grader. Og virkeligheden for de mest uheldige grise er meget varmere.
Altid varmere i vognen
Når en dyretransport er i fart, skal åbninger på siden af bilen sikre naturlig ventilation blandt grisene. Men grisene har det alligevel konsekvent varmere end omgivelserne, blandt andet fordi grisene selv afgiver varme. Et studie fra Aarhus Universitet fra 2022 viste, at temperaturen i lastbiler med søer var op til knap 7 grader over udetemperaturen, mens bilerne var i bevægelse. I et andet studie med smågrisetransporter på danske veje blev det flere gange over 30 grader hos grisene, selv om det aldrig blev over 26 grader udenfor. Og når de holder stille, kan det hurtigt gå helt galt.
Køen fra helvede
Sommer i Europa er lig med bilkøer. Alene på de tyske veje opstår der cirka 1.500 køer om dagen i årets varmeste måneder, hver med en gennemsnitlig varighed på knap en time. Når en grisetransport holder stille, har åbningerne i siden kun begrænset effekt. På lange ture skal grisetransporter dog også have mekanisk ventilation, som skal kunne holde temperaturen blandt grisene under 30 grader. Men i praksis er det meget tvivlsomt, om ventilationen er tilstrækkelig.
I Aarhus Universitets studie af transporter med søer var temperaturstigninger næsten dobbelt så hyppige, når lastbilerne holdt stille, som når de var i bevægelse. Ingeniørberegninger, som Dyrenes Beskyttelse har fået lavet, estimerer desuden, at temperaturen inde i en moderne grisetransport stiger til over 35 grader allerede ved 26 grader udenfor, hvis den holder stille i en time.
Sidste stop, måske
Mange danske svineproducenter benytter sig af muligheden for at fragte smågrise i op til 24 timer, sådan som EU tillader. Når det sker, har grisene krav på et døgns hvile, hvorefter de kan køre videre i op til yderligere 24 timer. Og sådan kan rejsen fortsætte. Det er kun de færreste, der har indsigt i, hvordan dyrene har det, når de når frem – for der er intet krav om kontrol ved endestationen for grise til opfedning.
Bliver svigt ikke opdaget?
Herhjemme har Fødevarestyrelsen mulighed for at trække GPS- og varmedata fra transporterne i logbogskontrollen. I 2021 og 2022 blev hver tiende af de kontrollerede sendinger i sommermånederne sanktioneret for overtrædelse af temperaturkravene. Selvom det viser, at varme transporter er en alvorlig risiko for grisene, er problemet større end kontrollen antyder. Knap halvdelen af temperatur- og alarmsystemerne i grisetransporter er således fejlbehæftede. Det viser Fødevarestyrelsens stikprøvekontroller. Samtidig afslørerede et studie fra Aarhus Universitet , at temperatursensorer i en moderne grisetransport målte op til 10 grader for lavt om sommeren, og dermed gav et helt forkert billede af virkeligheden for grisene.
Lovens lange arm griber ikke ind
Transportfirmaer kan stort set risikofrit fragte levende grise på transporter, der er varmere end loven tillader og til stor risiko for dyrene.
For selv når det opdages, at dyr er blevet transporteret i timevis under temperaturer, der langt overskrider de lovbestemte grænser, slipper transportørerne for straf.
Det viser en gennemgang af politianmeldte sager vedrørende temperaturforhold på grisetransporter i sommermånederne 2022, som Dyrenes Beskyttelse har foretaget ved at søge aktindsigt hos Fødevarestyrelsen.
Aktindsigterne viser, at Fødevarestyrelsens EksportKontrolCenter (EKC) politianmeldte 21 sager om voldsomt varme grisetransporter fra juni, juli og august 2022. I de 15 sager, hvor der er truffet afgørelse, er der kun udstedt én bøde. De resterende 14 sager blevet henlagt af politiet. Seks af sagerne var fortsat under behandling hos politiet, da Dyrenes Beskyttelse modtog aktindsigterne i november.
- Begræns transporttiden til maksimalt otte timer, så det bliver muligt at planlægge transporter uden for døgnets varmeste timer.
- Stil krav om bedre ventilation og mere plads, så grisene ikke lider under varme – heller ikke, når lastbilen holder stille i for eksempel trafik eller ved grænseovergange.
- Sænk den tilladte temperaturgrænse, så den afspejler dyrenes behov.
- Indfør klare krav til temperaturmåling, så chauffører og myndigheder får et retvisende billede af forholdene i hele vognen – ikke bare fra det køligste hjørne.
- Etabler et effektivt kontrol- og sanktionssystem, der fungerer på tværs af landegrænser, så reglerne rent faktisk bliver håndhævet.