Kontroller viser, at mange grisetransporter bryder reglerne for maksimal temperatur i sommermånederne. Dyrenes Beskyttelse advarer om udbredt svigt af dyrene

19 juli 2022 var den varmeste julidag nogensinde målt i Danmark, da en hedebølge lå over Nordeuropa. Det mærkede grisene på en transport på vej til Polen. I mere end otte timer i streg på rejsen fra Danmark til Polen kom temperaturen hos grisene ikke under 30 grader. Da det var varmest i vognene, registrerede transportens overvågningssystem 40,3 grader. Det viser aktindsigt i Fødevarestyrelsens politianmeldelse af transportfirmaet.
Turen har været lidelsesfuld og potentielt livsfarlig for grisene, vurderer Dyrenes Beskyttelse.
”De her grise har været fanget i en rædselsfuld situation i mange timer, siger Ditte Erichsen, dyrlæge og ekspert i dyretransporter hos Dyrenes Beskyttelse.
Grisene på transporten til Polen er langt fra en enlig svale. Når millioner af smågrise hver sommer sendes fra Danmark til opfedning i lande som Tyskland Polen, Italien og Serbien brydes temperaturkravene alt for ofte. Det viser Fødevarestyrelsens kontroller ifølge et ministersvar.
I 2021 og 2022 udløste flere end hver tiende af de kontrollerede sendinger i sommermånederne sanktioner for overtrædelse af temperaturkravene. Det viser, at for varme transporter er en alvorlig risiko for grisene.
"Når vi ser så mange overtrædelser i kontroller, er det et tydeligt tegn på, at problemet med faretruende høje temperaturer på grisetransporter er systemisk," siger Ditte Erichsen.
Alvorlige konsekvenser for dyrene
Overtrædelse af temperaturgrænser er kritiske for grise, som ikke kan svede og derfor er ekstra følsomme over for varme. Ved 30 grader begynder smågrise at lide af varmestress, og når temperaturen nærmer sig eller overstiger 40 grader – som dokumenteret på en tur til Polen, kan dyrene dø af det.
"Grisene på disse transporter udsættes for ekstreme belastninger der kan medføre alvorlig lidelse og i værste fald en smertefuld død. Det er helt uacceptabelt i et land, der bryster sig af høj dyrevelfærd," fastslår Ditte Erichsen.
Transportfirmaer er forpligtede til at registrere temperaturen på lange dyretransporter. Fødevarestyrelsens stikprøvekontroller målrettes transporter gennem varme områder, men dækker stadig kun en mindre andel af de mange tusinde årlige transporter. Samtidig har der vist sig at være betydelig usikkerhed om temperaturdata fra transporterne. Dyrenes Beskyttelse frygter derfor, at problemet er langt mere omfattende, end tallene antyder.
"Vi taler om millioner af grise, der hver sommer risikerer at ende med at koge over på vej til fjerne destinationer på grund af utilstrækkelig beskyttelse. Det er et kæmpe svigt," siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Krav om styrket lovgivning
Med en revision af EU’s tyve år gamle transportforordning i gang under det danske EU-formandskab, opfordrer Dyrenes Beskyttelse regeringen til at prioritere dyrevelfærden højt.
"Der er brug for klare udmeldinger om kortere transporttider for alle dyr, skrappere temperaturkrav, bedre kontrol og meget hårdere sanktioner ved overtrædelser. Danmark eksporterer flere smågrise end noget andet land i EU og bør derfor gå forrest og sikre, at grise ikke længere skal lide i varmen på europæiske motorveje," siger Britta Riis.
Sidste år blev flere end 16 millioner danske grise sendt ud af landet, stort set alle smågrise til opfedning. Transporterne fortsatte ufortrødent i sommermånederne, hvor flere end fire millioner grise blev sendt over grænsen. Transportfirmaerne har selv ansvar for at afrapportere til Fødevarestyrelsen om eventuelle skadede eller døde grise ved ankomsten til destinationen.