De lovpligtige temperaturmålere og alarmsystemer i grisetransporterne er ofte fejlbehæftede, viser forskning og Fødevarestyrelsens kontrol. Det er ikke tilfældigt og udtryk for et systematisk svigt af dyrene, mener Dyrenes Beskyttelse.

Når tusindvis af danske smågrise hver dag sendes ud af landet, må temperaturen i vognene ikke overstige 30 grader. Højere temperaturer er lidelsesfulde og i værste fald livsfarlige for dyrene. Men flere forskellige kilder afslører nu, at ingen reelt har styr på temperaturen.
Over halvdelen af temperatur- og alarmsystemerne i grisetransporter er fejlbehæftede. Enten måler de forkert, virker slet ikke – eller slår ikke alarm til chaufføren, når grisene udsættes for faretruende varme. Det viser stikprøvekontroller, som Fødevarestyrelsen foretog i 2022 og 2023. Men selv tilsyneladende fejlfri systemer på transporter viser ikke nødvendigvis den reelle temperatur hos grisene.
Et studie fra Aarhus Universitet viste således, at temperatursensorerne i en moderne grisetransport var bygget ind i ydervæggene, hvor de reelt målte udetemperaturen – ikke den temperatur, grisene oplevede inde i den tætpakkede vogn. Forskerne har præciseret deres fund overfor Dyrenes Beskyttelse: Sensorerne målte op til 10 grader for lavt om sommeren, og gav dermed et stærkt fordrejet billede af virkeligheden.
Da det er data fra målere som disse, der bruges i kontrollen med transporterne, er afsløringerne en bombe under beskyttelsen af de 16 millioner danske grise, der sendes ud af landet i år.
"Kontrolsystemet ser fint ud på papiret, men er i praksis nærmest blindt. Det er ikke kontrol – det er et alibi for en dybt risikabel og dyrefjendsk eksport. Der burde ikke sendes en eneste gris af sted, før erhvervet har fået styr på temperaturen i lastvognene" siger Ditte Erichsen, dyrlæge hos Dyrenes Beskyttelse.
Grisene betaler prisen
Når temperaturerne i vognene stiger, er det grisene, der betaler prisen. Grise har næsten ingen aktive svedkirtler og er derfor ekstra sårbare over for varme. Allerede ved temperaturer over 26 grader viser forskningen, at smågrise begynder at få det for varmt. Når temperaturen overstiger 30 grader i længere tid, kan det føre til åndenød, kredsløbsbelastning, kollaps og i værste fald en smertefuld død.
På transporterne står grisene tæt, uden mulighed for at flytte sig væk fra andre grises varme kroppe, eller søge køligere områder, som de naturligt gør for at køle sig. Det er særligt et problem, når transporterne holder stille i køer eller ved grænseovergange.
”Varmen i vognene udvikler sig meget hurtigt, når de holder stille, og der er reelt ikke meget chaufføren kan gøre, selv hvis temperaturalarmen udløses. Den mekaniske ventilation i vognene er underdimensioneret, og det efterlader dyrene hjælpeløse ved høje udetemperaturer. Disse situationer er lidelsesfulde og i værste fald livstruende for grisene " siger Ditte Erichsen.
Kontrollen er småblind
Data fra lastbilernes sensorer er Fødevarestyrelsen eneste mulighed for at kontrollere transporterne. Stikprøvekontroller blandt griseeksporter i sommeren 2021 og 2022 udløste sanktioner til flere end hver tiende sending grise for overskridelse af de tilladte temperaturgrænser. Men det viser ikke det fulde billede, fastslår Dyrenes Beskyttelse.
”Når en sensor viser 30 grader, kan der i virkeligheden være 40 grader eller mere inde hos dyrene. Det betyder, at mange overtrædelser slet ikke bliver opdaget – og at dyrene risikerer at lide, uden at det får konsekvenser for de ansvarlige," siger Ditte Erichsen
Af politianmeldelserne fra Fødevarestyrelsen fremgår det også, at flere af målerne slet ikke var i funktion, eller temperaturdata ikke blev registreret på de kritiske etaper på turene.
Grise skal beskyttes og kontrollen være troværdig
Dyrenes Beskyttelse opfordrer regeringen til at sætte reel beskyttelse og kontrol på dagsordenen under den revision af EU’s transportforordning, der arbejdes på under det danske EU-formandskab.
"Det er åbenlyst: Man kan ikke håndhæve en regel om maksimalt 30 grader, hvis man ikke aner, hvad temperaturen på vognladet er. Grisene skal beskyttes bedre mod ekstreme temperaturer, og kontrollen skal styrkes," siger Ditte Erichsen.
Og her har Danmark og regeringen en særlig rolle, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.
”Millioner af dyr betaler hvert år prisen for EU’s håbløst forældede lovgivning om dyretransporter. Danmark skal som den største transportør af levende grise over landegrænser tage ansvar og stå i spidsen for at gøre lovgivningen tidssvarende, under EU-formandskabet i anden halvdel af 2025”