Griseeksportører oplyser falske slutdestinationer til de danske myndigheder og sender grise ud på transporter, som myndighederne ikke kan føre kontrol med. Dyrenes Beskyttelse fulgte efter en transport for at se, hvad der sker med grisene, når de danske myndigheder ikke længere kan følge med.

De to chauffører står på den grusbelagte gårdsplads og skiftes til at vaske sig med koldt vand fra en haveslange, som hænger på ydervæggen af den lille staldbygning.
Bag dem holder en lastbil med 500 grise ombord stille, direkte i den bagende eftermiddagssol. Chaufførerne har netop lukket bagsmækken og er blevet færdige med at læsse grisene tilbage på ladet af lastbilen efter et kort ophold i den italienske bjerglandsby Campo Tures i Sydtyrol, som de ankom til i morges.
Dyrenes Beskyttelse har fulgt lastbilen og de 500 grise, fra de i går ved middagstid kørte fra Skærbæk i Sønderjylland, og har stirret ind i dens røde baglygter hele natten, mens vi har kørt efter den ned gennem Tyskland og Østrig. Og da solen så småt begyndte at titte frem mellem bjergtoppene i det smukke alpelandskab, trillede lastbilen ind på det såkaldte samlested i Campo Tures og den slutdestination, som eksportøren har oplyst til de danske myndigheder.
Stedet ligner ikke et samlested i klassisk forstand. Det ligner mest af alt et mindre beboelseshus i ét plan, hvor man har skovlet al inventar og indervægge ud og i stedet lagt cement på gulvet.
Vi har fulgt lastbilen hertil, da vi fandt det meget tvivlsomt, at grisenes tur rent faktisk slutter i et lille staldanlæg i et naturskønt område, hvor der ikke er nogen svineproduktion eller andet nævneværdigt landbrug, og hvor folk valfarter til for at stå på ski om vinteren og vandre om sommeren. Vi kan se, at der ofte køres grise fra Danmark til Campo Tures og faktisk langt flere end dét, stedet er godkendt til at håndtere. Derfor var det mere sandsynligt, at det lille, sydtyrolske samlested bruges som et skalkeskjul til at vildlede myndighederne, og at grisene i virkeligheden skulle videre til en fjernere og varmere destination.
Og mistanken viste sig at holde stik.
Ude af myndighedernes søgelys
Da chaufførerne i de kølige morgentimer kørte ind på samlestedet, kørte de samtidig ud af de danske myndigheders søgelys.
Alle dyretransporter fra Danmark over otte timer forhåndsgodkendes af Fødevarestyrelsen. Men når svineeksportører angiver et såkaldt samlested som det i Sydtyrol som bestemmelsessted, kan styrelsen ikke kontrollere, om grisene bagefter transporteres videre på ulovligt lange eller varme ture – fordi de aldrig får kendskab til den del af turen.
Mens chaufførerne skyller sig, står solen højt på en skyfri himmel, og over os svæver folk rundt i paraglidere i alverdens farver. Instrumentbrættet i vores bil siger, at lufttemperaturen er 33 grader. Vi sidder og kigger på den sorte lastbil med grisene, som efterhånden har stået stille i solen på gårdspladsen i en times tid. Grisene er læsset i fem lag ombord på ladet, og der er ikke tændt for den mekaniske ventilation. Det vil sige, at der stort set ikke er nogen ventilation inde ved grisene, når lastbilen holder stille. Herfra, hvor vi sidder, kan vi høre sporadiske skrig fra grisene og se, hvordan de bider i tremmerne i lastbilens sider.

Varme er en kæmpe risikofaktor i forbindelse med transport af grise. Grise er meget varmesensitive dyr, der ikke kan regulere deres egen kropstemperatur ved at svede. Udsættes de for høje temperaturer gennem længere tid, risikerer de at udvikle varmstress, som er meget lidelsesfuldt og kan føre til åndenød, organsvigt og i værste fald døden. Når de stuves tæt sammen ombord på en lastbil, bliver muligheden for at komme af med varmen ikke just bedre.
Af samme årsag er det ikke lovligt at transportere grise, hvis udetemperaturen overstiger 30 grader. De danske myndigheder har tidligere på året advaret chaufførerne mod høje temperaturer og opfordret dem til, så vidt muligt, at undgå at holde stille under transporterne, da lastbilerne, med deres mekaniske ventilation, ”kan have svært ved” at holde den indvendige temperatur under den tilladte grænse på 30 grader, når køretøjet holder stille.
Men den opfordring er jo ikke meget værd, når transportørerne er ligeglade, og når lovovertrædelserne, som nu, foregår udenfor de danske myndigheders kontrol.
- Organisatoren angav forkerte oplysninger til de danske myndigheder om hvor grisene skulle transporteres hen
- Grisene blev transporteret i mere end de tilladte 24 timer. I alt blev de transporteret i mere end 35 timer
- Grisene blev i mere end ni sammenhængende timer transporteret under temperaturer, som langt overskrider den lovmæssige grænse på maksimalt 30 grader
- Der blev på intet tidspunkt under kørslen ført tilsyn med grisene, hvilket kan betyde, at tilskadekomne dyr har lidt i mange timer
Udelukkende på chaufførernes præmisser
På den lille vej foran samlestedet kører turister på mountainbikes forbi og kigger tydeligt interesseret ind for at se, hvad der foregår inde på den modsatte side af den åbne låge.
Pludselig kommer de to chauffører til syne inde fra den lille staldbygning. Den ene tager plads i lastbilens førerhus og starter motoren. Den anden chauffør guider lastbilen forsigtigt over den snævre gårdsplads og ud på vejen, inden også han tager plads i førerhuset, og så er lastbilen med de 500 grise på vej videre. Hvorhen ved hverken vi eller de danske myndigheder.

Klokken er lidt i fire om eftermiddagen. Der er, nærmest ned til minuttet, gået ni timer, siden lastbilen i morges ankom til samlestedet i Campo Tures. Det passer lige netop med, at chaufførerne har overholdt deres lovpligtige hviletidspause.
Det betyder dog også, at der er set stort på den pause, som grisene ifølge loven skal have. Loven kræver nemlig, at grisene får en pause på 48 timer på den oplyste slutdestination, inden de kan sendes videre. Ellers kan det ikke lovligt opgives som bestemmelsessted.
Temperaturen fortsætter med at stige i takt med, at lastbilen snor sig ad bjergvejene og kommer længere og længere væk fra alpelandskabet i Campo Tures. Da lastbilen efter omtrent halvanden times kørsel kører igennem byen Bolzano, er lufttemperaturen 37 grader.
Da lastbilen efter omtrent ni timers kørsel på tværs af Italien når frem til sin reelle slutdestination syd for Torino, er solen for længst gået ned og klippesiderne med vinmarker er erstattet af store, flade marklandskaber. På denne del af turen, som de danske myndigheder ikke kender til, var temperaturen, nærmest uden undtagelse, langt over 30 grader og dermed markant varmere, end loven tillader. Samtidig endte grisene med at være på farten i 11 timer mere end de tilladte 24 timer.
Dyrenes Beskyttelse har politianmeldt organisatoren af denne konkrete tur og arbejder samtidigt politisk for generelt at få gjort denne praksis ulovlig.
Se filmen og kom med Dyrenes Beskyttelse på forfølgelsesturen.