Danske grise på en dyretransport

Grisetransporter: Danmark har en unik chance

Danmark har EU-formandskabet i andet halvår af 2025, og det skaber en unik chance for at sikre bedre dyrevelfærd i EU og sætte en stopper for de lange, brutale grisetransporter. Bliv klogere på, hvad vi kan gøre.

Skrevet af:
Claus Nielsen Lyckhage

Danmark har formandskabet for EU’s Ministerråd fra d. 1. juli 2025 og et halvt år frem, og får dermed en central rolle i at forme EU’s arbejde i andet halvår af året.

Det sker på et afgørende tidspunkt for dyrevelfærden i Europa, da revisionen af EU-lovgivningen om transport af levende dyr er i fuld gang. 

Hvad er det? Selvom det i daglig tale kaldes ”formandskabet i EU”, så er der i praksis tale om formandskabet for Ministerrådet. Ministerrådet er sammen med Europa-Parlamentet EU’s lovgivende magt. I rådet mødes ministre fra medlemslandenes regeringer for at koordinere politik og behandle lovforslag.

Hvem deltager? Én minister fra hvert medlemsland – afhængigt af det emne, der drøftes (f.eks. landbrugsministre ved landbrugsspørgsmål).

Formandskabet: Roterer mellem medlemslandene hvert halve år. Det land, der har formandskabet, leder møderne, sætter dagsordenen og repræsenterer Rådet i forhandlinger med Parlamentet og Kommissionen. Fx leder Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Jacob Jensen, møderne i Rådet for landbrug og fiskeri i efteråret 2025.

EU fastsætter rammerne for transport af levende dyr fra alle EU-lande, og dermed også de danske dyretransporter. Danmark er på kort tid blevet den største eksportør af levende smågrise i EU.

Den nuværende EU-lovgivning for transport af dyr er ikke opdateret i 20 år, og er håbløst forældet og mangelfuld. Læs mere om det her. 

Over 16,7 millioner danske grise endte sidste år på ladet af en lastbil og sendt ud af landet. Det svarer til over 45.000 grise om dagen.

Formandskabet har en central rolle

Når et land har formandskabet for EU’s Ministerråd, får det en central rolle af flere grunde:

  1. Dagsordensætter: Formandskabslandet planlægger og leder møderne i Ministerrådet og dets arbejdsgrupper. Det betyder, at landet har stor indflydelse på, hvilke emner der prioriteres og behandles.
  2. Forhandler: Landet repræsenterer Ministerrådet i forhandlinger med Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen. Det kræver politisk fingerspidsfornemmelse og gør formandskabslandet til en nøglespiller i lovgivningsarbejdet.
  3. Koordinator: Det er formandskabslandets opgave at søge kompromiser mellem medlemslandene, så der kan opnås enighed. Det kræver både diplomatiske evner og kendskab til EU’s politiske dynamikker. 

Kort sagt: Danmark har en enestående mulighed, når vi sidder for bordenden af forhandlingerne, for at påvirke en ambitiøs reform, der kan sikre bedre forhold for de millioner af dyr, der hvert år transporteres over lange afstande. 

Det ansvar bør Danmark påtage sig, som den største eksportør af levende grise på kontinentet.

Det er også en risiko, at de nye regler ikke bliver gode nok. Der er stærke, økonomiske interesser, som ønsker at udvande reglerne så meget, at lastbilerne kan køre ufortrødent videre. Og dyrene igen bliver de store tabere. 

Hvis Danmark udnytter formandskabet aktivt, kan vi være med til at sikre, at den nye transportforordning bliver et reelt fremskridt for dyrevelfærden i Europa. 

Hver måned sender danske svindebønder over en million smågrise ud på transporter, der kan vare op til 24 timer.

Der er nemlig ekstra profit i at få grisene opfedet og slagtet i udlandet.

Men grisen betaler prisen med risiko for tørst, udmattelse og overophedning.

Det er nu, EU-politikerne ser på lovgivningen og nu, du kan gøre en forskel for grisene.