Når danskerne går til stemmeurnerne den 18. november, arbejder Dyrenes Beskyttelse for, at dyrevelfærd bliver et centralt tema i debatten. Det sker med ny kampagne.

Med en ny kampagne ønsker Dyrenes Beskyttelse op til kommunalvalget at sætte fokus på, hvordan kommunerne gennem deres madindkøb kan være med til at sikre bedre forhold for de mere end 200 millioner dyr, der årligt indgår i den danske fødevareproduktion.
Kommunerne er blandt landets største indkøbere af fødevarer til institutioner, kantiner og storkøkkener. Når de vælger måltider med fokus på dyrevelfærd og økologi samt plantebaserede alternativer, kan det gøre en mærkbar forskel. På den måde kan kommunerne ikke alene bidrage til at skabe bedre dyrevelfærd, men også generelt være medskabere af en mere bæredygtig fødevareproduktion.
En todelt kampagne
På den ene side gennemfører Dyrenes Beskyttelse en politisk indsats rettet mod kommunalpolitikere. I den forbindelse er der blevet udarbejdet en dyrevelfærdsguide kaldet ’Måltider med bedre dyrevelfærd’, som i god tid før valget bliver distribueret bredt ud til kommunalpolitikere med interesse for dyrevelfærd. I guiden anbefaler vi kommunerne at arbejde med mærket Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse og økologi i måltidspolitikken. I forlængelse heraf har vi afholdt møder med udvalgte kommuner om dyrevelfærd og økologi.
På den anden side bliver borgerne aktiveret gennem nyhedsbreve, quizzer og kampagnematerialer, der gør det nemt at gå i dialog med lokale kommunalpolitikere om dyrevelfærd.
Målet med kampagnen er at vise, at alle kan være med til at skabe reel forandring. Både som kommunalpolitiker og som borger og vælger, når krydset skal sættes den 18. november.