Hvordan kan det lade sig gøre at have 700 grise ombord på én lastbil? Bliv klogere på reglerne for dyretransporter her.

Når man først begynder at kigge efter dem, så ser man dem pludselig alle vegne: lastbiler på de danske motorveje, som tætpakket med hundredvis af grise har kurs sydpå mod grænsen til Tyskland.
Danmark har på kort tid vokset sig til at være EU’s absolut største eksportør af levende smågrise.
Over 16,7 millioner danske grise endte sidste år på ladet af en lastbil og sendt på tværs af kontinentet. Det svarer til over 45.000 grise eller godt 65 tætpakkede lastbiler – hver eneste dag, året rundt!
Det har kunnet lade sig gøre, fordi EU, der sætter rammerne for transport af levende dyr, lavede nogle meget lempelige regler tilbage i 2005, som stadig gælder den dag i dag. Siden da er dansk eksport af smågrise eksploderet.
Håbløst forældede regler
EU’s nuværende transportforordning for levende dyr blev vedtaget i en tid, hvor forholdene for dyretransporter var markant anderledes end i dag. Dengang blev langt færre dyr fragtet på de europæiske veje, og lovgivningen afspejler ikke den massive industrialisering af landbruget, vi ser nu.
”De regler, man lavede dengang, har skabt en mulighed for, at levende dyr kan sendes på kryds og tværs af kontinentet, som om de var kartofler eller legoklodser, uden at stille de nødvendige krav til, at dyrene beskyttes undervejs. Det er helt håbløst,” siger Ditte Erichsen, dyrlæge i Dyrenes Beskyttelse med master i vurdering af husdyrvelfærd.
Hun peger især på, at de nuværende regler i praksis tillader forhold, der dokumenteret kan føre til varmestress, tørst og udmattelse hos grise. Det gælder især i sommermånederne og ved stillestående trafik.